Menu




Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?

Test 23.04.2024   

Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?


Pole kahtlustki, et uus 700 Vario kuulub preemiumliigasse – nii tehnika kui hinna poolest. Kas midagi jääb veel õnnest puudu?

Oma esimeses sõiduprooviloos (Eesti profi nr. 34) oleme juba esitlenud Fendti uut 700. seeriat, kus on kokku viis mudelit 720 Variost 728 Varioni. Nüüd oli aeg teha üksikasjalik traktoritest, et näha, kas uus 700 teeb seda, mida Fendt lubab.

AgcoPower ja Dynamic Performance

Erinevalt senituntud 700. seeriast pole mootorikatte all enam Deutzi mootor, vaid uus AgcoPower Core 75 töömahuga 7,5 l. 728 Vario puhul on selle nimivõimsus 208 kW/283 hj pöörlemissagedusel 1700 p/min. Tippmudelil on ka „Dynamic Performance (DP)“, mis annab täiendavat võimsust 15 kW/20 hj. Erinevalt teistelt tootjatelt tuntud võimsustõstest on see võimsus – sõltumata jõuvõtuvõllist või sõidukiirusest, isegi paigal olles – saadaval kohe, kui mõni lisatarbija (jahutusventilaator, kliimaseadme kompressor jne) käivitub.

Meil oli muidugi suur huvi näha, kuidas testitraktoril katsestendil võimsuse ja kütusekulu osas läks. Seda enam, et Fendt, nagu ka seeriate 900 ja 1000 suurtel traktoritel, tugineb siingi madalate mootoripöörete kontseptsioonile. Uus 700 on samuti saanud keeruka jahutussüsteemi „Concentric Air System“, milles koos Voithiga välja töötatud hüdroajamiga ventilaator surub õhku läbi radiaatorite.

Õhk surutakse läbi jahutusradiaatorite. 7,5-liitrine AgcoPower teeb nimivõimsusel ainult 1700 pööret minutis. Mis muudab selle sensatsiooniliselt säästlikuks.

Võimsuse ja kütusekulu tippväärtused

Jõuvõtuvõlli võimsusmõõturi osuti peatus nimipööretest allpool 203 kW juures, tippvõimsus 206 kW aga saabus 1500 pöördel minutis. Koos DP-ga saavutatud suurim võimsus 223 kW on väga hea väärtus. Sama kehtib ka muljetavaldava suurima pöördemomendi kohta (1364 Nm 1300 p/min juures). Pöördemomendi alla 20-protsendiline kasv (pöörete langemisel 24% võrra) on üsna loogiline, kuna üleliigset võimsust peaaegu pole.

Sama kehtib vaid 101% paigaltvõtumomendi kohta. Kuid koos astmevaba käigukastiga ei tekita kumbki väärtus praktikas mingeid võimsuselünkasid. Mootor töötab alati optimaalses pööretevahemikus ja käigukast vähendab vajadusel kiirust – nii lihtne see ongi.

Mis puudutab kütuse erikulu, siis 220 g/kWh (+ 21,8 g/kWh AdBlued) nimipöörlemissagedusel ja ainult 217 g/kWh (+ 21,1 g/kWh) jõuvõtuvõllil saadava maksimaalse võimsuse korral viitab sellele, kui ökonoomne 728 Vario on. Tõeliselt ilmneb see aga alles praktilistes Powermix-mõõtmistes: olenemata sellest, kas tegemist oli raskete veotööde, jõuvõtuvõllitööde või segatöödega, oli testitud traktor peaaegu alati kahekohalise protsendimäära võrra kõigi senitestitud traktorite keskmisest säästlikum. Kokkuvõttes saime Powermix-mõõtmistel kütuse keskmiseks erikuluks vaid 242 g/kWh (+ 24,2 g/kWh AdBlued). See viib 728 Vario kõigi aegade viie ökonoomseima traktori hulka!

Transporditöödel läheb asi veelgi paremaks: erikulu 332 g/kWh kiirusel 40 km/h on keskmisest 20% väiksem. Enamgi veel: 338 g/kWh kiirusel 60 km/h on isegi vähem kui paremuselt järgmistel traktoritel kiirusel 40 km/h – suurepärane!

Loomulikult pakub suurt huvi uue 700. seeria lipulaeva veovõime. Ja ennäe imet, maksimaalse võimsusega 172,5 kW ja erikuluga vaid 248 g/kWh saab 728 Vario ka siin väga hästi hakkama.

Kuni 484 liitrit kütust

Kogu ökonoomsusest hoolimata pole õnn siiski täiuslik: Fendt annab kütusepaagi mahuks vaid 450 liitrit (+48 l AdBlued). Maksimaalsed 484 liitrit saate pardale võtta ainult siis, kui loobute 800-/900-millimeetriste rataste paigaldamisest. Seda pole selle jõudlusklassi traktori kohta palju – hoolimata selle ökonoomsusest. Lisaks tuleb AdBlue paaki koos iga tankimisega uuesti täita – ülikompaktsel ehitusel on oma hind.

Kuid mingem tagasi veovõimsuse juurde: uuel 700-l on VarioDrive-käigukast TA190, millel, nagu seeriate 900 ja 1000 Vario TA400-l enam käigugruppide vahetust pole – väga hea. Ning veelgi enam meeldis lihtne, automaatselt juhitav nelikvedu, mis töötas meie testi tingimustes alati ideaalselt.

Lisagem ka sellised plussid, nagu (lisavarustusena pakutav) tippkiirus 60 km/h vaid 1450 p/min juures või automaatne seisu­pidur (rakendub, kui istmelt lahkute, vabastub, kui paigalt võtate). Kui olete sellesse 1200 eurot paigutanud, ei pea te enam kunagi tegelema käsipiduri kangiga, mis pealegi asub armatuurlaual veidi liiga kaugel ees – kindel ostusoovitus!

Neli jõuvõtuvõlli kiirust

Tagumisel jõuvõtuvõllil on põhivarustuses neli pöörlemiskiirust (540/540E/1000/

1000E), mida selles klassis üldiselt ei pakuta isegi lisavarustusena. Et õnn oleks täielik, sooviksime ka eesmisele jõuvõtuvõllile ECO-pöörlemiskiirust, et saaksime säästupotentsiaali täielikult ära kasutada, näiteks niidukite puhul.

Põhivarustuses annab hüdrosüsteemi aksiaalkolbpump tagumistes hüdrovälja­võtetes mõõdetud tootlikkuse 173,3 l/min. Kui sellest ei piisa, saab tellida 220 l/min andva pumba (lisatasu 1100 eurot).

Samuti on lisavarustusena saadaval kuni kümme hüdroväljavõtet (viis taga, kolm keskel, kaks ees), mis – sealhulgas tagaosas olevad rõhuvabastushoobadega liitmikud – on ehituselt identsed suurte traktorite omadega. Põhivarustuses on iga hüdroväljavõtte vooluhulk 120 l/min ja ¾-tolliste ühendustega on saavutatav kuni 170 l/min.

Elektrooniline Loadsensing

Kogu asja viib täiuse lähedale jõuülekandest eraldatud õlisüsteem ja kuni 80 liitrit ammutatavat õli. Ja nüüd saab telgedevahelisi hüdroväljavõtteid ka lahtiühendatud esilaaduri korral kasutada süsteemi Teach In kaudu. Loadsensing-süsteemi juures leidub veelgi unikaalseid müügiargumente: peale selle, et terminalis saab lihtsalt reguleerida Powerbeyond-i juhtrõhku 20 ja 45 baari vahel, vaid Fendt oskab juba kasutada ka elektrooniliselt juhitava LS-iga seadmeid.

Teisalt ei saa näiteks ikka veel programmeerida juhtseadmete sisse- ja väljalülitamise aegasid eraldi ega esilaaduriga töötades ristkangil deaktiveerida seadme juhtimise ujuvasendit. Ja algajad ei pruugi kohe taibata, mida tähendab see, et võtme sümbol põleb punaselt või valgelt (lukus/lukustamata).

Fendt 728 Vario ahter on korrastatud, rippsüsteemil piisavalt tõstejõudu ja hüdrosüsteemil küllalt võimsust (vähemalt lisavarustuses).

Kaaluvabastusega rippsüsteem

Kui veel müügiargumentidest rääkida, siis – nagu eesmise rippsüsteemi juurest juba teada, saab nüüd 600. ja 700. seeriate Fendt­idel ka tagumisele rippsüsteemi seada hüdraulilise kaaluvabastuse töörõhuga kuni 50 baari. See muudab kaalu ülekandmise haagitud agregaadilt traktorile lihtsaks – suurepärane!

Katsetajate hinnang hüdrauliliste külgstabilisaatorite osas oli samuti „tipp“, kuigi kindlasti võib hästi hakkama saada väga asjalike mehaaniliste stabilisaatoritega. Üsna kahetsusväärne on Fendti otsus varustada eesmine rippsüsteem põhivarustuses ainult ühesuunalise hüdraulikaga. Kui tellida rõhuvabastusega kahesuunaline (2200 eurot), saab tänu elektroonilisele ümberlülituskraanile rippsüsteeme legaalselt kasutada ka traktori „tungraudadena“.

DLG testikeskus mõõtis läbivaks tõstejõuks 8500 daN. Koos enam kui 80-sentimeetrise tõstekõrgusega tähendab see valmisolekut kõikmõeldavateks rakendusteks. Ja siinkohal tuleb veel kord mainida ka hüdraulilise ülemise tõmmitsa tõsteabi: gaasvedrudega tross töötab suurepäraselt.

Kabiin on meeldivalt vaikne – vaid 69,5 dB(A). Nähtavus on ka hea, ainult tahapoole vaadates võivad päikeseruloo ja klaasipuhasti mootor häirida. Ja rohkem ruumi kuluks ära.

Kabiin

Kabiin on tuttav „väikesest“ 700-st, aga selles liigas võiks „viis plussi“ saamiseks veidi avaram olla – nagu ka trepp. Uued on sellised detailid nagu tahvelarvutihoidik A-piilaril või klaasipuhasti paremal küljeaknal. Ainus, mis siin puudu jääb, on päikesekardin. Ja kahjuks ei õnnestunud testida Isringhauseni uut massaažifunktsiooniga istet, kuna see on alles nüüd müüki jõudnud.

DLG mõõtis koormuse all töötava traktori müratasemeks juhi kõrva juures vaid 69,5 dB(A). See on nii vaikne, et juhte hakkas nüüd häirima ventilatsioonist kostuv vidisev-piiksuv taustamüra. Ja väljaspool kabiini oli probleemiks reverseeritava jahutusventilaatori tekitatud lärm, mis ümberlülitamisel sõna otseses mõttes „käima möirgas“. Hea, et ümberlülitus vähemalt näiteks foori taga automaatselt ei käivitu, et jalgrattureid mitte hirmutada...

Rooliratta kodarad varjutavad ekraani oodatust vähem, kuid meie arvates on A-piilaril asuv ekraan siiski parem.

Fendt One

Juhtimissüsteem Fendt One on üldiselt juba tuttav. Nn. offboard-valikud on endiselt ülevaatlikud, kuid tarkvarauuendused on ikka võimalikud ainult töökojas. Samuti puudub paroolikaitse seadistustele, seadmetele jne. Eriti tähtis on see siis, kui hiljem (loodetavasti) saab ISOBUSi funktsioone programmeerida ja käivitada (järgmises etapis ehk isegi automaatset põlluotsapööret). Põlluotsapööre iseenesest aga toimib hästi (tänu uutele seadistusparameetritele).

Juhtimissüsteem Fendt One ei jäta peaaegu midagi soovida. Kuid jahutuskast käetoe taga on kehvasti ligipääsetav.

Pöördediameeter 12,25 m

Veermikust rääkides on uuel 700-l põhivarustuses mitte üksnes 60 km/h versiooni juurde kuuluv õõtsumisstabilisaator (FSC), vaid ka roolisilindrite läbimõõt on 90 mm asemel 100 mm, et traktor saaks olla juhitav ka topeltrehvidega. Topeltrehvide tarvis on lisavarustusena saadaval isegi 2,55-meetrine topelt-rattarummudega tagatelg. Lisavarustuse nimekirja kuulub ka rehvirõhu integreeritud reguleerimissüsteem VarioGrip koos vesijahutusega kahekolvilise 800 l/min andva kolbkompressoriga. Sealjuures on Fendt tõstnud kompressori väljalülitusrõhu veoautodel tavapärase 12,5 baarini, et säästa ruumi lisapaakide arvelt.

Kuid veelgi enam avaldas meile muljet traktori manööverdamisvõime. Tänu automaatse nelikveo „kurvi-sissetõmbamise“ efektile mõõdeti pöördediameetriks vaid 12,25 m (1,98 m rööpmega ja tagarehvidega VF600/ 70 R 30) – väga hea!

Järjekordse hinde „väga hea“ saab Fendt 728 Vario ka oma kandevõime eest – igal juhul siis, kui traktor pole registreeritud tippkiirusele 60 km/h ja täismass vastavalt piiratud viieteistkümne asemel neljateistkümne tonniga. Katsetatud masina kaal – veidi üle 9,3 tonni – jätab siis kandevõimeks rekordihõngulised 5,7 tonni.

Kuid 728 Vario hind on samuti rekordiline. Isegi põhiversioonis algab traktori hind enam kui 323 000 eurost (kõik hinnad kehtivad Saksamaal ja on antud käibemaksuta). Enam-vähem täieliku varustusega testitraktori eest aga tuli maksta koguni aukartustäratavad 389 000 eurot.

Kokkuvõte

Fendti uus 700 Vario suudab traktoritestis taas üllatada – nii põhjapanevate asjadega nagu sensatsiooniliselt väike kütusekulu kui ka meeldivate detailidega nagu kaaluvabastusega rippsüsteem ja mugav automaatne nelikvedu. Kui hind hetkeks unustada, võib õigustatult muuta artikli pealkirja lõpus olnud kirjavahemärki: „Tõuse kabiini ja ole õnnelik!“

Trepp on suurepärane, kuid ülimalt 484 liitrit mahutav kütusepaak 300 hobujõu jaoks pigem väike.

HEA TEADA

         Keskmise Powermix-erikuluga 242 g/kWh jõuab 728 Vario viie parema hulka, transporditöödel aga on ta üleüldse kõige säästlikum.

         On ainult üks sõiduvahemik, kuid neli jõuvõtuvõlli kiirust ja automaatne nelikvedu.

         Katsetatud traktori eest küsiti tähelepanuväärsed 389 000 eurot.





Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Suurte 300-hj traktorite võrdluse teine osa käsitleb seitsme...

Test

Niidukombinatsioon Sip Silvercut Disc 300 F ja Silvercut Disc 900 C: lihtne ja hea

Niidukombinatsioon Sip Silvercut Disc 300 F ja Silvercut Disc 900 C: lihtne ja hea

Sip pakub niidukeid Silvercut Disc võimsa esi-taga-kombinats...