Menu




Ardenne OÜ: enam kui veerand sajandit metsatöödel

26.06.2020   

Ardenne OÜ: enam kui veerand sajandit metsatöödel


„Kas iga juuksur, kes oskab pea nulliga paljaks ajada, suudab teha ballisoengut daamile?“ küsib Ardenne OÜ juhataja Tarmo Tammiste. „Meie töötajad valdavad aga kõike alates harvendusest kuni lageraieni.“

„Mais saab 26 aastat,“ ütleb Tarmo Tammiste vastuseks küsimusele, kui vana on tema ettevõte Ardenne OÜ. Pea sama kaua on ka tema ise metsas tegutsenud: “Enne kui oma firmaga metsa läksin, töötasin soomlaste ettevõttes, mis tegutses Eesti metsas. Neilt oli palju õppida.“

Hariduselt on Tarmo Tammiste TPI lõpetanud mehaanikainsener. Suurte metsamasinatega töötades on sellisest tehnilisest vundamendist kahtlemata palju kasu. Väiksel pere-ettevõttel ei ole lihtne alustada, ent täna ütleb Tammiste, et ehkki ajad on olnud vahel üsna keerulised, pole tal mitte kunagi pankade, koostööpartnerite ega maksuametiga probleeme tekkinud.

Praegu töötab Ardennes kaheksa inimest. Kaadri voolavus Tammistele muret ei valmista – mõned töötajad on firmas tegutsenud juba ligi 15 aastat.

Harvendusraie riigimetsas annab tööd

Vastavalt kahele riigihankelepingule Riigimetsa Majandamise Keskusega teeb Ardenne peamiselt harvendusraiet Harjumaal. Töö olemus tingib ka masinapargi spetsiifika – kõik ettevõtte lõikajad on mõeldud harvendusraieks.

Ardenne töötab enamasti Harjumaal, nii saavad mehed kodunt tööle käia ega pea metsas ööbima. Lepingus on küll kirjas, et vajadusel tuleb tegutseda kõikjal üle Eesti. Ent kui peakski ette tulema suurem tuulemurd või üraskikahjustus, siis pigem eelistatakse teiste ettevõtete suuremaid masinaid, millega lageraiet teha. Need sobivad paremini kui Ardenne harvendusraideks mõeldud masinad.

Koostöö RMKga sujub Tarmo Tammiste kinnitusel ladusalt, riigiettevõtte esindajad suhtuvad töövõtjasse mõistvalt ja kõik probleemid on läbi räägitavad. „Kõige rohkem suhtled praakeriga, nii et temast sõltub väga palju,“ ütleb Tammiste. „Meil on vedanud. Kui mõni praaker vahetub, siis noor töötaja vajab ikka kohanemisaega, aga pärast saab jälle kenasti rööpasse.“

Tehnika on rohelist värvi

„Meil on kuus masinat metsas ja lisaks treiler,“ loetleb Tammiste. Metsamasinad on kõik rohelist värvi ning enamgi veel – G-seeria uue väljavedaja mudeliga 1010 alustas Eestis esimesena alaliselt tööd just Ardenne.

„Meie koostöö Intraciga on aastaid sujunud,“ ütleb Tammiste. „Kui oled pikalt ühe brändi juurde jäänud, siis on mõtet seda teed edasi käia. Brändi vahetada on üsna keeruline. Aga silmad tuleb lahti hoida, sest teised edasimüüjad teevad vahel väga soodsaid ja huvitavaid pakkumisi. Pean tunnistama, et viimase tehinguga olin peaaegu brändi vahetamas, aga Intrac leidis, et pikaajalist klienti ei ole mõistlik minna lasta. Nad tegid hea pakkumise ja leidsime kuldse kesktee.“

Kunagi algusaastatel on Ardenne kasutanud ka üht Valmeti masinat, pärast seda on kogu park olnud rohelist värvi. „Kuna meil on väiksemat tüüpi harvendused, siis kasutame 810-seeria vedajaid, millele nüüd lisandus 1010. ja 1070. seeria lõikajaid,“ selgitab Tammiste. „Deere’il on kõige suurem tehniline pagas, nende varuosade lao seis on väga hea ja ladu asub mulle sobivalt lähedal.“

Ardenne masinapargi vanuse määravad needsamad riigihankelepingud RMKga. „Tegelikult lubab RMK talvel kasutada ka vanemaid masinaid, kui on tekkinud teatud suurem laoseis,“ räägib Tammiste. „Vanemad masinad on kergemad ja püsivad pinnasel paremini – mida uuem masin, seda raskem. Kõigil brändidel lisandub uue mudeliga 500 kilo või tonn. Aga metsas on iga kilo tähtis.“

G1010 lubab rohkem vedada

Miks just 1010? „Masina valib operaator, minu asi on osta,“ ütleb Tammiste. „Kui ostan masina, mis juhile ei meeldi, siis ta läheb ju minema. Kas sina teeksid tööd, mis on sulle vastumeelt? Just nimelt. Operaator luges kokku, mida ta uuel masinal kindlasti näha tahaks, mina vaatasin ka Intraci soovitusi ja nii saigi 1010 valitud.“

„Esimene ja kõige suurem erinevus 1010 juures eelkäijatega võrreldes on, et talle võid kaks pakki peale tõsta,“ ütleb Tammiste. „Saad posti nihutades ruumi juurde. Kui varem panid 7-8 tihumeetrit paberipuud peale, siis nüüd on võimalik vedada ka 12, kui pinnas kannab. See ei ole mitte kohustus, vaid võimalus.“

„1010 on võimsam ja tõstuk on intelligentse poomiga,“ loetleb Tammiste. „Kogenumad operaatorid ütlevad, et sellega võidad kiiruses 20-25%. Nii et tootlikkus tõuseb. Me ei oska praegu veel öelda kütusekulu kohta, sest pole saanud sellega talvel tööd teha.“

Lisavarustusest tellis Ardenne operaatori soovil 1010-le suuremad rattad, et kliirens oleks kõrgem. „Nii ta läheb paremini aukudest ja kraavidest läbi ja üle kännu sõidab ka pehmemalt,“ selgitab Tarmo Tammiste.

Lõikaja rooli istub tõeline spetsialist

Harvesteripeadena kasutab Ardenne kuni 620 millimeetrise läbimõõduga puudele mõeldud mudelit H754. Tegelikult saaks harvendusel ka väiksema peaga hakkama, aga riigihanke tingimustes oli nõutud just see lõikepea.

John Deere masinate vastupidavuse kohta pole Tammistel paha sõna öelda. „Siin loeb kindlasti ka see, et meil on harvendusraiel igal masinal tööl üks mees, me ei tee kaht vahetust,“ selgitab ta. „Nii hoiavad operaatorid oma tööriista ka rohkem. Kui masin on mitme peale, siis see ei pea nii hästi vastu.“ Väiksemaid probleeme tuleb ikka ette, enamasti elektrooniliste komponentide ja hüdraulikaga. Ent see ei ole suures plaanis määrav.

„Metsanduse kolm suurt kulu moodustavad ikkagi palgad, riigimaksud ja kütus,“ loetleb Tammiste. „Alles siis tulevad masinate üldkulud või amortisatsioon, kuidas keegi arvestab.“

Tarmo Tammiste ütleb, et on seniajani ka ise vahel väljavedaja roolis. Aga mitte lõikaja peal. „Lõikamine on tõelistele spetsidele,“ ütleb ta. „Harvendusraides pead lisaks masina käsitsemisele tundma ka metsa väga hästi. Kas iga juuksur, kes oskab sõjaväesoengut lõigata ehk ajada nulliga, suudab teha ballisoengut daamile? Aga minu mehed peavad metsas kõike oskama.“

Lindid alati peal

Lintide kasutamise poolt räägib peale parema haakumise ja pinnase säästmise ka vajadus tuua masina raskuskeset allapoole. „Kui nool on 10 või 11 meetrit pikk ja selle otsas ripub tonn puitu, siis see annab stabiilsuses tunda,“ ütleb Tammiste. „Lindid on suhteliselt rasked ja masin seisab kindlamalt maa peal. Väga laia linti ei saa ka kasutada, sest harvenduses me ei saa teha eriti laiu teid. Riigihanke reeglites on kirjas, kui palju mänguruumi jääb.“

Linte pole Ardenne uuena ostnud. Kahel Skandinaaviast toodud teise ringi masinal olid lindid kaasas ja neid on saanud nüüd taastada. Pealegi ei suuda harvesterid viieaastase tsükli jooksul lindikomplekti ära kulutada. Tammiste on leidnud asjaliku taastaja, kes kasutab häid komponente.

Mida tulevik toob?

Nii mõnedki Eesti metsafirmad teevad tööd ka välismaal. Ardenne pole seda teed läinud, ehkki Tammiste möönab, et sellised mõtted liikusid mõni aeg tagasi peas küll. „Kunagi käisin isegi Venemaal maad uurimas, aga täna on hea meel, et me sinna ei läinud,“ ütleb ta. „Ahvatlevad pakkumised olid. Tohutud Karjala metsad, tollal tegutsesid seal soomlased. Tänaseks on need soomlased kõik koju tagasi läinud, sest venelased on hakanud ise tehnikat ostma ja metsa tegema.  Venemaal käib asi nagu ikka, kas käsi kullas või...“

Praegu maad võtva kriisi valguses näeb Tarmo Tammiste juba ohu märke, kuid loodab kogemusele tuginedes, et metsameestel ei lähe ehk kõige kurvemini. „Kindlasti langeb nõudlus paberipuidu, puitmajade ja mööbli järele,“ arutleb ta. „Samas meie oleme esimene etapp ja pikaajalised lepingud annavad kindlustunde. Mets kasvab hoolimata majanduslikust ja poliitilisest olukorrast. Ja kui meenutada, siis 2008-2009 aastate kriisist tulid metsandus ja puidusektor välja suhteliselt valutult võrreldes teiste tööstusharudega.“

John Deere 1010G

Põhjaliku uuenduskuuri läbinud kergklassi väljaveotraktor on disainitud BMW osakonna Design Works spetsialistide poolt. Erilist rõhku on uue ilme loomisel pandud teeninduspunktide paremale ligipääsetavusele.

Masinal on 11-tonnine kandevõime, kerge tagaraam ja võimas mootor FT4 kombineerituna 26.5’’ rataste, IBC ja pika tagumise tandemiga.

 

John Deere 1070G

Nelja- või kuuerattaline John Deere 1070G on ülimalt ergonoomiline, väle ja tõhus metsalangetustraktor, mis sobib eriti varajaseks ja hiliseks harvenduseks.

Sobib harvenduseks keerulistes tingimustes

Operaatoripõhiselt seadistatav juhtsüsteem TimberMatic H-16

Väle ja produktiivne, 4 või 6 rattaga

Parandatud nähtavus tänu uuele raami tagaosale

Adapteeruv jõuülekande juhtimine (ADC)

 





gallery image
gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Võrdluses seitse korda 120 hobujõudu

Võrdluses seitse korda 120 hobujõudu

Tehnika ja kütusekulu osas paistsid Soomes tehtud testis sil...

John Deere valmistas taaskasutatud materjalidest UTV

John Deere valmistas taaskasutatud materjalidest UTV

Mississippi jõest välja tõmmatud plastpudelitest valmistatud...

Alliance pakub rohkem rehvisuurusi

Alliance pakub rohkem rehvisuurusi

Alliance tutvustab põllumajandusrehvide Agriflex 363+ uusi s...