Menu



Hübriidi võimsus

Sisuturundus 11.08.2022   

image for article

Logseti hübriidharvesterid on peale oma madalate kütusekulude tuntud ka võimsuse ja kasutusmugavuse poolest.

Logset on metsamasinaid tootes alati pühendunud eelkõige tootearendusele ja kasutuskuludele. Ettevõtte metsamasinad on alati olnud väikseimate kütusekuludega omataoliste seas. Nii on üsna loomulik, et esimene hübriidharvester maailmas tuli 2016. aastal müügile just Soomes ja selle valmistas Logset. Logset 12H GTE Hybrid on selle masinaperekonna suurim metsanduses kasutatav harvester. Seetõttu on need masinad kõige paremad just ulatuslikel uuendusraietel. Logseti masinaperekonna väiksem hübriidi esindaja 8H GTE Hybrid tuli müügile 2019. aastal ja see sobib paremini pisut väiksematüveliste puudega uuendusraieteks. Huvi nende masinate vastu on viimastel aastatel üha suurenenud, arvestades keskkonnaküsimust ja kallinevaid kütusekulusid. Logseti hübriidharvesteride puhul paelub kasutajaid ka suur tootmisvõimsus ja ettevõtte masinaid leidub juba kõikjal maailmas.

Lihtne tööpõhimõte

Hübriidtehnoloogia tööpõhimõte on lihtne. Süsteemi keskmes on hübriidüksus, mis toimib kas elektrimootori või siis generaatorina. Generaatorina annab see energiat tõhusatele superkondensaatoritele. Neist saadav elekter võimaldab teha kiirust ja tippvõimsust nõudvaid operatsioone, näiteks kasutada lõikepead ja liigutada harvesteripoomi samaaegselt. Elektrimootor reageerib ülikiirelt, mis muudab harvesteriga töötamise mugavamaks ja tõhusamaks. Hübriidsüsteem vähendab koormust diiselmootorile oluliselt, kuna kogu vajaminev tippvõimsus saadakse superkondensaatoritest. Tänu hübriidtehnoloogiale ületab diiselmootori pöörete arv harva 1500 piiri. Peale selle, et hübriidtehnoloogia abil vähenevad kütusekulud ja CO2-heidete hulk, aitab see vähendada ka masina mürataset 10% võrra ja pidevat koormust diiselmootorile.

Mugavus, tasuvus ja keskkond

Arvestades keskkonnasäästlikkust ja tasuvust, on hübriidharvester kõige kasulikum just tippvõimsust nõudvatel töödel. Tehnoloogia põhieelised tulevad aga välja juhikabiinis. Operaator märkab kohe, kuidas elektri võimsus annab otsekoheselt jõudu: masin reageerib käskudele palju kiiremini kui tavaline diiselharvester. Kui kasutada samal ajal nii lõikepead, harvesteripoomi kui ka masinat ennast, ei aeglusta see mingil määral süsteemi tööd ega koorma masinat üle. Tänu hübriidtehnoloogiast saadavale lisavõimsusele võib diiselmootori koormust ka vähendada, ilma et masina üldine tootlikkus seeläbi kannataks. Sel moel on võimalik vähen­dada ka jäätmete hulka. Hübriidtehnoloogia arengut võib võrrelda turbo­tehno­loogia viimase 30 aasta arenguga: mida võimsamaks on muutunud turbo­masinad, seda väiksemad on mootorimahud.

Hübriidmootorite puhul on samamoodi ja tänu neile väheneb oluliselt CO2-heidete hulk ja kütusekulud. Diiselmootori madalamad pöörded tagavad ka selle, et eralduks vähem tahkeid osakesi.

Mõju keskkonnale ei saa samuti alahinnata. Suurtel uuendusraietel ja suurema võimsusvajaduse korral saab selgeks ka hübriidharvesteri eelis, mis puudutab jäätmeid. Optimaalses kasutuskeskkonnas võib CO2-heit­me­te hulka vähendada lausa 20–30% võrra, võrreldes Logseti teiste, juba ennegi vähemsaastavate diiselharvesteridega. Logseti võimsusliinis on pööratud eritähelepanu võimsuse tootmisele ja näiteks ka soojatootmise minimeerimisele. Lihtsate lahenduste abil saavutatakse juba suur erinevus masina kütusekulu ja heitmete minimeerimisel.

Tihti arvatakse, et suured harvesterid tekitavad palju jäätmeid ja on suurte uuendusraiete hiiglased. Tänu kergestijuhitavusele ja madalale raskuskeskmele sobivad Logseti forvarderid ja harvesterid ometi suurepäraselt ka väiksematesse raietesse. Masin järgib sõidutrajektoori täpselt, minimeerides keskkonnakahjusid ka tänu vähestele tekkivatele pinnasekahjustustele.

Tõestatud tõhusus

Logseti hübriidmasinad on nüüdseks olnud turul üle viie aasta ja neid kasutatakse mitmel pool maailmas. Eri firmade läbiviidud katsed nende masinatega annavad kinnitust masinate tõhususe kohta. Rootsis on suuremahulistel raietel õnnestunud kütusekuludelt säästa üle 25%, samal ajal kui masina tootlikkus on suurem kui tavalisel harvesteril. Soome sõltumatu uuringufirma Metsäteho katsetas Logset 8H GTE Hybridi ja traditsioonilist diislipõhist Logset 8H GTEd väikestel ja keskmise suurusega raielankidel. Ilmnes, et võrreldes niigi kütusekulude poolest säästliku diislipõhise 8H GTEga, õnnestus Logseti hübriidmasinaga kütusekulusid vähendada rohkem kui 8%. Samas katses tehti ka selgeks, et Logseti hübriidsüsteemi tootlikkus on diislipõhisest masinast umbes 30% suurem. See tuli eriti hästi ilmsiks, kui võrreldi kütusekulusid ühe kuupmeetri töödeldud puidu kohta. Võrreldes teiste tootjate masinatega võib kokkuhoid küündida isegi üle 30%.

Timberbalt OÜ

www.timberbalt.ee

Tel: +372 512 6033

E-post: toomas@timberbalt.eu

 



Sind võivad huvitada ka need artiklid


Sisuturundus

Tubli abiline väikefarmi või maakoju

Uue põlvkonna CFMOTO CF450/CF520 MY22 (2022. mudeliaasta) on...

Sisuturundus

Deutz-Fahri müüb nüüd kõigis Balti riikides AS Baltem

Ligi 30 aastat turul tegutsenud Baltem pakub kolme riigi põl...

Sisuturundus

Maailmatasemel nutitelefonid professionaalidele

Cati kestvustelefonid tähendavad vastupidavust ja usaldusvää...