Aasta põllumees 2024 Margo Klaasmägi proovis Ford F-150-t, mis pakkus talle emotsioone nii teel kui ka põllul.
Klaasmägi vajadused autode ja tehnika osas tervikuna on laiaulatuslikud, kusjuures iga sõiduk peab täitma talle pandud rolli. Tema põldudel Lääne-Virumaal töötab 18 traktorit ja neli kombaini, kuid Artiston Grupp ei saa ka autodeta läbi.
„Mind üllatas Ford F-150 lisavarustus ja mugavus,“ iseloomustab Klaasmägi Fordi suurt pikapit, mida ta sai proovida mitme päeva ja sadade kilomeetrite vältel. Aasta põllumehele andis Info-Auto proovida F-150 mudeli Lariat Launch Edition, mille kapoti all töötab viieliitrine V8. „Mul endal polegi nii võimsa mootoriga autot olnud,“ iseloomustab Klaasmägi 405-hobujõulist Fordi, „arvestades auto suurust ja kaalu, siis see viieliitrine mootor liigutab autot ikka väga hästi.“

Klaasmägi on mitmekülgne mees – ta on põllumees, metsamees, jahimees, aga mõistagi ka ettevõtja, kes majandab 80 töötajaga Artiston Grupi põllumajandusvaldkonda. Sellised rollid tähendavad, et oma töös vajab ta rohkem kui ühte autot. Neid on praegu kaks ja ta ise nimetab neid tingilikult „tööautoks“ ja „linnas-käimise-autoks“.
Esimese ehk tööauto rolli täidab juba aastaid Toyota Hilux ehk pikap nagu ka Ford F-150. Hilux võimaldab ligipääsu erinevatele objektidele, sellega käib ta maastikul, põlde seiramas ja veab kõiksugu vajalikku kraami. „Kliirens ja nelikvedu on asendamatud,“ resümeerib Klaasmägi, lisades, et tema ettevõtte metsandusharus on pikapeid kokku kümmekond.
Kui aga tuleb vajadus linna minna, kehastub mees ettevõtjaks ja istub puhaste riietega Mercedes-Benz GLE Coupesse. Laekvere põllumehe jaoks tähendab linnakäik Rakveret või Tallinnat ning see eeldab mugavat maanteeautot, millel on pikaks sõiduks vajalik mugavus- ja turvavarustus.

„Mul tulid sealt mõned asjad tuttavad ette,“ märgib ta Mercedesest Fordi istudes, „kastikal on luksusauto lisavarustust“. Esimene äratundmisrõõm puudutas laadimisplaati mobiiltelefoni juhtmeta laadimiseks, kuid sellega asi ei piirdunud. „Mind üllatas, et Apple Car Play on F-150-s ilma juhtmeta!“
Kui Klaasmägi üldse esimene pikap oli kunagi Ford Ranger, siis uue F-150 sisustus olevat hoopis luksuslikum. Katus on klaasist, ruumi ja avarust on tohutult nii ees kui ka tagaistujatele. Seda muret ei tohiks roolisolijal siiski tekkida, et auto on tema jaoks liiga suur. Nimelt saab pikapis lisaks roolile ja istmele elektriliselt reguleerida ka pedaalide kaugust juhist. „Ma polegi seda varem autodel kohanud,“ ütleb Klaasmägi, kes on ise pikakasvuline, „iseenesest on see ju väga loogiline, sest inimesed ongi erineva kehaehitusega. Saab sõiduasendi täpselt paika panna.“
Klaasmägi sõiduproov viis esmalt Tallinnast Tartusse ja sealt edasi Laekverre, kus sai lisaks suurtele maanteedele proovida ka küla- ja metsateid, rääkimata ka põllul sõitmisest. „Istmed on väga mugavad, isegi kui selg teeb muret, siis Tallinn-Tartu ots pole mingi probleem,“ kirjeldab ta. Auklikel teedel sõites eelistanuks ta pehmemat vedrustust, kuid möönis, et koormaga sõites olekski auto pehmem. Põllu peal läks käiku lülitatav nelikvedu, kusjuures kogenud maastikul liikleja kiitis väga just võimalust lülitada nelikvedu ja aeglustit sisse-välja ilma seisma jäämata. Rasket maastikusõitu ta ei proovinud ja naljatas, et kui see auto kuskil lõpuks kinni peaks jääma, siis peab traktoriga järele minema. Õnneks on traktorid omast käest võtta.

F-150 suurus oligi üks peamisi aspekte, mis Klaasmägis kahtlusi tekitas. Maal liigeldes pole suurus probleem, sest seal on palju ruumi – kui John Deere’d ja Fendt’id mahuvad sõitma, siis mahub ju ka F-150! Aga just linnaoludes on tema hinnangul F-150 suur ja selle parkimine tülikam kui tavaauto puhul. „Igasse parkimismajja vist ei olegi mõtet trügida,“ oletab ta.
Suurust – ja mootorimahtu - arvesse võttes tekib kindlasti huvi ka F-150 kütusekulu osas. Klaasmägi hoidis oma sõidu kestel püsivalt kütusekulul pilku peal ja sai sõidupäevade keskmiseks 10,9 l / 100 km. Kes on F-150 suurusega kursis, see mõistab, et tegu on vägagi mõistliku numbriga, sest auto on siiski ligemale kuus meetrit pikk ning kaks meetrit lai ja kõrge. Seejuures tuleb lisada, et tegu on tehaseseades V8-ga, millele ei ole lisatud gaasiseadet.
Põhjusi, miks F-150 tavasõidul mõistliku kuluga hakkama saab, on Klaasmägi arvates kolm. Esiteks on Fordi näol tegu ainsa pikapiga maailmas, mis on valmistatud alumiiniumist – tänu sellele kahanes tühimass ja tõusis kasulik mass ehk kandevõime. Teiseks aitab kütust säästa suure mootori võime pooled silindrid automaatselt välja lülitada, kui parasjagu sadu hobujõue ei vajata. Kolmandaks on autol kümnekäiguline (10!) automaatkast, mis hoiab mootori alati kõige optimaalsemalt töös. Näiteks maanteel 100 km/h sõites teeb mootor vaid 1500 p/min. Sedasi võib jääda mulje, et luksuspikapit ei peagi väga sageli tankima – ja see vastabki tõele. Nimelt on sel 135-liitrine kütusepaak!

Raske koorma ega haagisega Klaasmägi autot ei proovinud. „Meil on peres hobused ja proovimiseks oleks ehk võinud hobutreileri sappa haakida,“ oletab Aasta põllumees, „aga kuna tegemist on viieliitrise mootoriga, siis poleks see treiler kulgemist vist väga muutnud.“ F-150 haakesse võib panna kuni 3,5-tonnise haagise, kusjuures auto enda kandevõime on 0,9 tonni.
Kui Klaasmägi on vilunud manööverdaja ükskõik millise sõiduki ja ükskõik millise haagisega, siis F-150 tuleb appi ka neile, kes haagisega tagurdades kõhklevad. Auto on varustatud haagisetagurdusabiga, kus juhi rolliks jääb haagist ekraani kaudu jälgida ja ekraani kõrval oleva pöördnupuga juhtida – auto roolimise võtab üle automaatika. Sedasi peaks ka algaja juht saama haagise tagurdatud just sinna, kuhu vaja – olgu maal või linnas.
Kokkuvõttes leiab Aasta põllumees, et tänasel automaastikul on Ford F-150 üks väheseid autosid, mis tekitab emotsioone. „Sellise autoga sõitmine pakub emotsioone,“ tõdeb Klaasmägi, „ja kui see ongi tõsine unistus, siis miks mitte seda endale lubada?!“
Fotod: Pille Russi
LOE LISAKS: F-150 saab osta ka eriti võimsa V6-hübriidina
Ford F-150 hinnad Info-Autos algavad 69 900 eurost, kusjuures sel puhul ongi tegu hästi varustatud viieliitrise mudeliga Lariat Launch Edition. Järgmine varustustase Lariat Black Edition tõstab hinna 84 500 euroni ja mootor on sel sama. Tippmudeliks on Eesti valikus aga Limited, mida käitab hoopis täishübriidne 3,5-liitrine V6-bensiinimootor. Selle versiooni registreerimistasu ja aastamaks on märkimisväärselt väiksemad kui V8-versioonil, samas kui võimsust on veel rohkem (436 hj).
Märksõnad: Ford F-150, Info-Auto, Ariston Grupp, Aasta põllumees 2024