Agritechnica messil oli Ferrari-kuldse värvkattega CR11 tõeline pilgupüüdja. Nüüd saime lõpuks uue lipulaeva ka põllule viia.
Juba 2014. aastal püstitas New Holland CR10.90 siiani ületamata saagikoristusrekordi — peaaegu 800 tonni nisu kaheksa tunniga. See andis tõuke uue suurkombaini väljatöötamiseks. Tulemuseks oli messil Agritechnica 2023 esitletud mudel, mis pälvis DLG kuldmedali ja sai Ferrari-kuldse värvi. Kuid alustame algusest.
MacDon FlexDraper
Mis puutub uue kombaini ees olevasse niiduseadmesse, siis New Holland toetub MacDoni heedritele FlexDraper. Need on 13,70 ja 15,20 m laiused, suudavad CR11-le piisavalt materjali ette anda ning tänu kolmest kohast painduvale lülile ka hästi maapinna kontuure jälgida.
Kaldtransportöör, nagu ka kõik edasised peksu- ja puhastussüsteemi komponendid, on võrreldes CR eelmise mudeliga 15% laiem. Lisaks suudab see — tänu peajõuülekandest otse ette suunatud kardaanvõllile — mitte ainult kanda üle kuni 210 kW võimsust, vaid tõsta ka vägevad 6,8 tonni.

Automaatne ummistuse eemaldus
Lisaks on masinal hüdrauliline lõikenurga reguleerimine (± 6°) hüdrosilindrite abil, mis paiknevad kallaku esiplaadi all. Alumises osas asuvad ka pöördepunkt ja külgkalde reguleerimise süsteemi „AutoFloat“ silinder, mis New Hollandi sõnul parandab materjali sissevõttu.
Siinkohal tuleb mainida ka juba tuttavat süsteemi „Dynamic Feed Roll“ (DFR). 45 cm läbimõõduga etteandetrummel saab ajami nurkreduktori kaudu vasakpoolselt rootorilt ning töötab sünkroonselt etteandega, mitte kahe vahetatava kiirusega nagu CR eelmises mudelis.
Järgmine märkimisväärne omadus on CR11 puhul võimalus ummistuse korral reverseerida kogu etteandesüsteem etteandetrumli (DFR) ja rootoritega. Selle automaatse protsessi käigus pingutatakse etteandetrumli rihma vahelduvalt kord ühel, kord teisel küljel, et masinat „õõtsutades“ ummistusest vabastada. Kuigi me seda süsteemi katsetada ei saanud, annab see kindlasti paljudele juhtidele enesekindlust töötada masina võimete piiril.

on varustatud kaugjuhitava kivitaskuga.
Kaks 61-cm rootorit
Kui varasema CR-mudeli rootorid olid 2,64 m pikad, siis CR11 rootorite pikkus on peaaegu 3,42 meetrit. Samuti on nende läbimõõt kasvanud 56 cm-lt 61 cm-ni. Rootorite etteande-, peksu- ja eraldusala jaotus sarnaneb aga senise CR-mudeli „TwinPitch“-rootoritega.
Täiesti uus on aga ajamikontseptsioon: mootor on paigutatud pikisuunas taha, veidi paremale nihutatult — sama kaldenurgaga nagu rootorid. Tänu muudetud õlivannile ja mootoriõli suuremale hulgale ei tohiks see New Hollandi sõnul ka kallakutel probleeme tekitada.
Mootori taga asuvalt astmevabalt käigukastilt juhitakse jõud mootorist vasakul asuva võlli kaudu spetsiaalse käigukastini, mis võimaldab kolme kattuvat kiirusvahemikku 280 kuni 1370 p/min — suurepärane lahendus!
Rootorite esimeses, peksualas on mudelil CR11 kummalgi kolm peksukorvi segmenti. Need on ühe inimese poolt hõlpsasti eemaldatavad ning masinale pääseb ligi mõlemalt poolt. Ka järelseparareerimisala on varustatud traatkorvidega, mis New Hollandi sõnul annab kokku 4,5 m² peksmis- ja eralduspinda — peaaegu 50% rohkem kui CR praegusel mudelil! Loomulikult on ka uuel CR-il rootorite peal viljavoo juhtplaadid, mille nurka saab kabiinist reguleerida, et muuta materjali peksualas viibimise aega ning seega peksmise ja separeerimise intensiivsust.

Peksukorvi segmentide eemaldamise ja tagasipanekuga tuleb toime üks inimene.
„Kahekordne” sõelakast
Süsteemis „TwinClean“ on tavapärasele sõelakastile lisatud eraldi ülemine ja alumine sõel koos omaenda viljateoga. See suurendab CR11 sõelapinda 8,8m²-ni (praeguse CR-i 6,5 m² asemel). Lisaks on paigaldatud neli rõhuandurit (kaks eesmisel ja kaks tagumisel ülasõelal), mis mõõdavad sõelakasti koormust rõhkude erinevuse alusel. Kui see pole ühtlane (näiteks kiilukujulise viljavoo tõttu), saavad sari ja sõelakast liikuda ka külgsuunas. Teise sõelakasti lõpus kontrollivad kaoandurid vasakul ja paremal koristusprotsessi efektiivsust. New Hollandi andmetel võimaldab see süsteem kompenseerida kuni 28% külgkallet (umbes 13°).
Järelpeks toimub ainult ühe teoga, mis suunab materjali tagasi sarjale. Sealjuures mõõdetakse materjali hulka, kuid ei määrata materjali koostist, mis võiks pakkuda väärtuslikku teavet eelkõige alumiste sõelte seadistamiseks. Lõppude lõpuks soovib New Holland ju CR11-ga saavutada võimalikult nullilähedased kaod.

Töö nisupõllul
Testisime kombaini CR11 nisu 'RGT Reform' koristamisel, kus saagikus oli 9,7 t/ha. Terade niiskus oli 15,3% ja osaliselt veel rohelise põhu niiskus 23%. Teravilja ja põhu koguste suhe oli 15 cm kõrguselt niidetud 80-cm taimiku puhul 1:0,9. Nendes tingimustes suutis CR11 hoida viljakaod alla 0,3% viljavooga kuni 75 t/h — väga hea tulemus!
Neis mitte just optimaalsetes tingimustes oli mootor oma 775 hj võimsusega isegi põhu laotamise (mitte peenestamise) korral 150 tonnini tunnis ulatuva saagivoo (teravili + põhk) juures täielikult koormatud. Alles siis, kui suurendasime kõrrepikkust, ületas CR11 terasaagivoo 100 t/h piiri (materjali koguvool umbes 170 t/h). Kaod jäid siiski vaid 0,9% juurde ja teravilja kvaliteet oli suurepärane: purustatud terasid alla 1% ning vaid 0,5% kõrvalsaadusi. Sellegipoolest võiks kombainil olla mõnedki hobujõud rohkem — eriti, kui töötada mägisel maastikul või laotada peenestatud põhku.

reguleerib pöördeid nii vasakul kui paremal - ja töötab isegi 15-meetrisel laiusel muljetavaldavalt!
Radariga põhupeenesti
Rootorite taga toimetab 50 cm läbimõõduga väljavisketrummel (ilma CR-seerialt tuttava PSD-lindita) põhu kas otse välja või suunab selle kabiinist reguleeritava juhtplaadi abil peenestile. Viimasel on kuues reas paigutatud 88 nuga ning see pöörleb — erinevalt tavapärasest — vasakult vaadates päripäeva.
Hekselduskvaliteedi mõjutamiseks on seadmel hüdrauliliselt reguleeritav vastunuga 67 teraga. Juht saab põhupeenesti töös orienteeruda peenestivõlli koormusnäidiku järgi. Veel parem lahendus oleks reguleerida peenesti seadistust automaatselt vastavalt heksli kvaliteedile. Agritechnica messil selgus, et New Holland töötabki selle lahenduse kallal — jääme huviga ootama!
Juba praegu on aga seeriatootmiseks valmis peenestatud põhu laotamise radarjärelevalve. Süsteem IntelliSpread reguleerib laotuspilti kahe 97 cm läbimõõduga radiaaljaoturi kiiruste sõltumatu juhtimise kaudu väga täpselt.
Reguleeritav tühjenduskiirus
Terad suunatakse sõelakastist kahe põhjateo kaudu teraelevaatorisse. Sinna saab paigaldada NIR-anduri ning veidi ülespoole paigaldatakse niiskusemõõtur ja terakaamera GrainQuality. Need töötavad koos teiste anduritega ning juhivad kombaini koristussätteid ja edasiliikumise reguleerimise süsteemi IntelliSense. Juht saab valida kolme eesmärgi vahel: „minimaalsed kaod“, „maksimaalne terakvaliteet“ või „maksimaalne läbilaskevõime“.
New Hollandi andmetel mahutab terapunker 20 m3. Testis mahutasime sellesse 13,6 tonni nisu mahukaaluga 77 kg/hl. See tähendab, et punkri efektiivne maht oli 17,7 m3, mis tühjendati vaid 90 sekundiga. See vastab tühjenduskiirusele ligi 200 l/s, mis on veidi alla deklareeritud 210 l/s, kuid ei vähenda meie vaimustust.
Lisaks saab tühjendustoruga sujuvalt manööverdada ning tühjendusvõimsust poole võrra vähendada, lülitades nupuvajutusega välja ühe kahest põhjatigude mootorist. Samuti on võimalik tühjendustigu täielikult tühjendada ka (osaliselt) täidetud mahutiga, lülitades välja ka teise põhjateo.

Uued kabiinidetailid
Kuigi katusekujundus ja esikaitse on uuenenud ning valgustus on täielikult LED-põhine, jääb New Holland truuks tuttavale CR-kabiinile koos kasutajasõbraliku juhtimiskäetoe ja juhtkangiga. Kabiinis leidub aga mitmeid uuendusi: osaliselt nahast istmed parema ventilatsiooniga, uus rooliratas, jalatoed, uus kliimaseade ning monitor IntelliView 12, mida saab täiendada teise ekraaniga.
Põhivarustuses on ka hüdrauliliselt vedrustatud roomikud „TerraGlide“, mille lubatud sõidukiirus on kuni 40 km/h. Roomikulaius 66 cm jätab kombaini laiuse alla 3,5 meetri. Kombaini saab varustada ka 91 cm laiuse roomikuga. Masina kogukaal on New Hollandi andmetel samal tasemel kui mudelil CR10.90.

FPT Cursor 16 — 775 hobujõudu
Mootori paigutus ja võimsus on juba eelnevalt mainitud. Muidugi on oluline ka hea juurdepääs otse terapunkri taga asuvatele jahutusradiaatoritele ja 1500 liitrit mahutavale kütusepaagile. Lisaks on CR11 hooldusgraafik optimeeritud — peale niiduseadme pole igapäevast määrimist vajavaid nipleid kuskil! Samuti on rihmajamite arv vähenenud ning kettajamite kasutamine täielikult kaotatud.
Veel üht-teist lühidalt
· Erinevalt hüdropneumaatilistest süsteemidest peksukorvide mehaaniline kaitse ei pulseeri. Ülekoormuse korral vabaneb see täielikult, ja korvid saab elektrimootoriga uuesti tööasendisse viia.
· „CrossFlow“-tuulik on hüdraulilise ajamiga ning selle pöörlemiskiirus kohandub vastavalt kallakule — nii üles- kui allamäge liikudes.
· Aganad juhitakse otse põhupeenesti ketastesse. „Maisiluugi“ kaudu saab seda teha ka rootori väljavoolust.
· Põhupeenesti on hooldustöödeks elektriliselt kokkuklapitav. Sellel on kaks reguleeritavat pöörlemiskiirust (900 ja 3600 p/min).
· Uued lisad: uued peeglid, 360° kaamera ning kompressor koos vooliku, puhastusotsiku ja viie ühenduskohaga ümber masina.
· Uus CR10 on konstruktsioonilt identne, kuid väiksema terapunkriga (16 m³), tühjenduskiirusega 159 l/s ning kasutab mootorit Cursor 13 (467 kW/635 hj).
· CR uut mudelit valmistati algul 19 eksemplari, millest 17 asuvad Euroopas. Seeriatootmine algab 2025. aasta alguses.
· Uue CR hindade kohta polnud veel infot saadaval.

Kokkuvõte
New Holland on CR11-ga valinud ajamitehnikas täiesti uue lähenemise. Peale selle on masinal mitmeid unikaalseid lahendusi, mida varem pole nähtud — näiteks automaatne kogu masina reverseerimise protsess ja radariga juhitav põhulaotussüsteem.
Samuti omab CR11 suurt võimekuspotentsiaali, mis võib seada uusi standardeid. Testides masinat nisupõllul, kus saagikus oli ligi 10 t/ha ja kõrred osaliselt rohelised, piiras vaid mootori võimsus uute rekordite saavutamist.
CR11-ga läheb New Holland ka turunduses uuele tasemele. Põllumeestele lubatakse, et masina ostmine vähendab tunduvalt hektaripõhiseid koristuskulusid — eriti tänu täiuslikule põhujaotusele ja minimaalsetele koristuskadudele. Ootame huviga praktilist testi, et hinnata täpsemalt selle kombaini uut taset viljakoristuses.

HEA TEADA
· New Hollandi suurkombainil CR11 on täiesti uus ajamitehnika.
· Koos MacDoni heedritega loodetakse saavutada uus tase nii tootlikkuses kui ka koristuskadude minimeerimises.
· Ebaoptimaalsetes tingimustes mõõtsime terasaagiks kuni 100 t/h kadudega alla 1%, kuid siis jõudsid 775 hobujõudu ka võimete piirini.
