Nii nagu takso viib reisija punktist A punkti B, liigub ka Unia Bizon 36 otse kombaini juurest transportsõidukini. Heidame pilgu Poola tootja suurimale vilja-ümberlaadimishaagisele.
Veoki täitmine ühe laadimisega — seda suudavad vaid kõige suuremad ümberlaadimishaagised. Tridem-sillaga Bizon 36 kuulub kindlasti sellesse klassi — nagu nimi vihjab, on selle maht 36 m³.
Viis hüdroväljavõtet
Unia ei kasuta (lisavarustusena pakutava) K80-kuulpeaga ühendatava haagise puhul pardahüdraulikat. Seega vajab Bizon 36 tööks viit hüdroväljavõtet: üht ühesuunalist tugijala jaoks ja nelja kahepoolselt töötavat — roolitavate sildade, tühjendustoru klappimise, siduri lülitamise ning tühjendusotsiku pööramise jaoks. Ühest ümberlülituskraanist juhitakse ka puhastusluugi avamist.
Madalal raskuskeskmel on oma hind: eriti tugijala piirkonnas on kliirens nii väike, et masin võib põhuvaalu kaasa lohistama hakata.
Lisaks La Magdalena valmistatud jõuvõllile ja tulede pistikule tuleb ühendada ka lisavarustusena pakutava Dinamica Generale kaalumissüsteemi kaabel. Et tühjendusteo madalal asuva nurkülekandeni jõuda, on kardaanvõll tiislil toestatud. Ajami struktuuri vaatleme veel hiljem.
Esmalt heidame pilgu lihtsa vedrustusega, paraboolvedrusid kasutavale veermikule: selle esimene ja tagumine telg töötavad järeljooksu-roolimisega ning COC sertifikaat lubab haagisele kiirust kuni 30 km/h. 40 km/h loa saab üksik-tüübikinnitusega.
Kolm tigu
Teedel sõitmisel on haagise lubatud kogumass 31 tonni, mis annab umbes 20 tonni kasulikku koormat. Põllul lubab Unia kuni 36-tonnist haagist. Täielikult tühjendatuna mahutas Bizon meie katsel umbes 27 tonni nisu.
Ahtris asuvad redel ja platvorm võimaldavad haagise katet ohutult ja mugavalt käsitseda.
Unia kasutab materjali liigutamiseks haagises kolme teo kombinatsiooni: kaks 450 mm läbimõõduga põhjatigu kannavad materjali ettepoole tühjendusteole. Kui juht lülitab kardaanvõlli sisse, hakkab otseajamiga tühjendustigu kohe pöörlema.
Kardaanvõlli ja tühjendusteo juures on ülekoormuskaitseks lõikepoldid. Alles siis, kui Conaxi hüdrauliline hõõrdsidur hüdroväljavõtte abil sisse lülitub, hakkavad kaks 450-mm põhjatigu kaheastmelise ülekande kaudu tööle. See sidur toimib ka libisemiskaitse ja võõrkehade eest kaitsjana tigude juures.
Esiosas asuv kaheastmeline käigukast võimaldab kardaanvõlli ümbertõstmisega valida ülekandearvu: suurem kiirus sobib teravilja ümberlaadimiseks ja väiksem väetise või seemnete puhul.
Samuti saab peale kardaanvõlli pöörlemiskiiruse materjali tühjendamiskiirust reguleerida haagise sees olevate reguleeritavate siibrite abil nii põhjatigude kohal kui ka tühjendusteo ees.
Pööratav tühjendusotsik asub lisavarustuse lehel, nagu töötuledki.
500 tonni tunnis
Unia ütleb maksimaalseks tühjendusvõimsuseks umbes 500 t/h, mis tähendab, et haagis saab tühjaks umbes 3,5 minutiga. Meie katsel laadis 500 mm läbimõõduga tühjendustigu põhjatigude poolsuletud siibrite juures transpordiveokile umbes 7,5 tonni nisu minutis. Lisavarustusena on pakkuda hüdrauliliselt pööratav suunaja.
Tühjendusotsikuga on suurim tühjenduskõrgus 4,40 m, mis ei ole suurte veokite jaoks just ülearu kõrge. Täielikult kokku klapitud otsiku alla jääb vaba kõrgus 4,10 m. Ilma lisavarustuseta on tühjenduskõrgus ligikaudu 4,90 m.
Kombaini tühjendustoru peab olema piisavalt kõrge, et mahutada materjali Bizon 36 haagisesse — külgedelt tuleb ületada 3,60 m, otste kolmnurgad aga ulatuvad umbes 3,92 m kõrgusele.
Saagikoristuse vahetumisel võimaldavad kuus hüdrauliliselt avatavat siibrit põhjatigude all ning üks klapp tühjendusteo juures haagist lihtsalt puhastada.
Veel üksikasju
· Põhivarustusse kuulub tiislile paigutatud tulekustuti.
· Kaks vaateakent võimaldavad eestpoolt vaadata haagise kasti, lisatasu eest on saadaval sisemine valgusti.
· Käsipidur toimib Knorri vedrusalvesti abil.
Lisavarustusse kuuluv kaalusüsteem (4700 eurot) töötab kuue kaaluanduriga haagise raami ja kasti vahel, lisaks saab traktori kabiini tellida kviitungiprinteri (1100 eurot). Kaalumissüsteemi saab järel paigaldada.
· Eestis müüb Bizoneid Agri Partner OÜ.
HEA TEADA
· Unia Bizon 36 mahutab umbes 27 tonni nisu ja suudab end tühjendada kiirusega 500 t/h.
· Haagisest viiakse materjal välja kolme teo koostöös.
· Baasvarustuses haagis maksab Eestis 102 500 eurot.