Menu




Neljarootoriline vaaluti SIP Star 1250/50T: tehnika hea, tarkvara rahuldav

Test 18.04.2023   

Neljarootoriline vaaluti SIP Star 1250/50T: tehnika hea, tarkvara rahuldav


Sloveenia tootja SIP on söödakoristustehnoloogia vallas huvitav alternatiiv. Seda kinnitab ka eelmisel hooajal testitud lihtne nelja rootoriga vaaluti Star 1250/50T.

Mudel 1250/50T on SIP-i ainus nelja rootoriga vaaluti. Arv 1250 tähistab maksimaalset töölaiust (12,50 m; minimaalne on 9,90 m), „50“ tähistab viitkümmet piivart ja „T“ (trailed) ütleb, et vaaluti haagitakse traktori järele.

Traktoriga ühendamine

Traktoriga ühendatakse vaaluti Kat. II aiste kaudu. Mõlemale poole saab masin pöörduda kuni 85° – see annab tähelepanuväärse manööverdamisvõime. Põhivarustusse kuulub loadsensing-hüdraulika (saab lülitada ringvoolule), mille voolikud tuleb ühendada traktoriga, nagu ka valgustus- ja juhtseadmete kaablid ning (jällegi põhivarustuses pakutavate) õhkpidurite torud. Voolikute paigutamiseks on olemas korralik „garderoob“. Selle all asub toreda detailina pritsmekindel kast juhtpaneeli jaoks. 

Tore detail: voolikutehoidiku all on väike pritsmekindel kast juhtpaneeli jaoks, kust leiab kõik voolikud ja kaablid. Vedruga poltluku ja ülisuure alusplaadiga tugijalg meeldis meile väga: vaalutit saab parkida ka pehmemal pinnasel. Walterscheidi ülekoormuskaitsega lainurk-kardaanvõlli jaoks on praktiline tugi.

Huvitav jõuülekanne

Traktorilt tuleb jõud kardaanvõlli kaudu vahekasti, mis ühelt poolt annab selle edasi tagumistele rootoritele, teiselt poolt aga jagab ka paremale ja vasakule eesmisele rootorile. Mõlemal eesmisel rootoril on kolm järjestikust nurkülekannet, mille SIP väidetavalt on ise välja töötanud. Ühest küljest on selline kombinatsioon mõeldud väikese kadudega jõuülekande saamiseks. Kuid teisest küljest peaks see ennekõike vältima purunemist, sest puuduvad suure nurga all töötavad kardaanvõllid.

Viimane neist ülekannetest annab jõu edasi kolmekordselt teleskoopilisele kardaan­võllile, mille SIP töötas välja koos Walterscheidiga. Võlli teine ots annab jõu edasi rootorite ajamitele. Kumbagi tagumist rootorit käitab pikk lihtne kardaanvõll.

Kardaanriputus

Nii eesmiste kui tagumiste rootorite rehitsemislaiuse reguleerimine toimub hüdrauliliselt teleskooptoru kaudu. Tänu plastist liugplaatidele käib nihutamine sujuvalt ja kiiresti. Orienteerumisskaala aga puudub, selle puuduse peaks SIP kõrvaldama. Tagumisi rootoreid saab ka kitsaste vaalude jaoks piisavalt kokku tõmmata – ja siin on seadistamisel abiks skaala.

Kõik rootorid on riputatud kardaanliigendi abil, mis võimaldab maapinna järgimist nii piki kui risti sõidusuunaga. Põlluotsapöördel tõusevad rootorid tõusevad paralleelselt maapinnaga. Langetamisel täheldasime kerget kallet tahapoole, mis vähendab piide tungimist heinasse.

SIP on kasutab Star 1250/50T juures rootorite hüdraulilist kaaluvähendust. Põlluotsa­pöördel tõstmiseks ja kokkuklappimiseks on eesmistel rootoritel kaks ühel kolvivarrel töötavat hüdrosilindrit. Tagumised rootorid saavad hakkama ühe silindriga. Meile meeldis väga rootorite lihtne kaaluvähendus. Reguleerimiseks tuleb vaid vaaluti esiosas paiknevat ventiili (tööriista abil) seada.

Rootorite tehnika

Eesmistel rootoritel on 12, tagumistel 13 piivart. Rootorite läbimõõt on ühesugune – 3,20 meetrit. Tagumiste rootorite kurvteesid saab viieastmeliselt reguleerida. Selleks tuleb vedruga pingutatud sõrme rastris ümber tõsta ning piivarred kohanduvadki uue asendiga. Seda pole küll eriti tihti tarvis, kuid on ikkagi meeldiv, et saame seda­sorti optimeerimist kasutada.

Üldiselt töötab 430 mm läbimõõduga kurvtee kuivalt, kuid SIP soovitab siiski kord aastas sellele veidi määret kanda. Piivarte juhtrullikud on püsimäärdega ja seetõttu hooldusvabad, sama kehtib ka rootori ajami kohta. Seevastu tuleb määrida piivarte teflon­­laag­reid.

Piivarred on kinnitatud poltühendustega, nii et neid saab kahjustuste korral kergesti ühekaupa vahetada. Reeglina paindub kõigepealt nelja 9 mm jämeduse piiga välimine osa, mida saab pärast tihvti vabastamist kergesti eemaldada. Maanteesõiduks ei pea piivarsi maha monteerima, masin on siis täpselt 4 m kõrge.

SIP on juba parandanud rehitsemiskõrguse reguleerimist: nüüd tehakse seda hüdrauliliselt iga rootori jaoks eraldi ja ka kõigi jaoks korraga.

Rootorite veermikul on põhivarustuses kuus ratast. Tagumised on paarikaupa paigaldatud tandemina ja sõidavad väga hästi üle ebatasasuste. Esirattad võivad samuti üles-alla liikuda, tagades nii rootorite hea sobitumise maapinnaga.

Ka esirattad järgivad vastavas kulissis sõidusuunda. Kahjuks piirab selle piklik ava sobitumist liiga vara, nii et järskudel pööretel lohisesid rattad väga tugevasti. Kuid siingi on SIP enda sõnul juba reageerinud ning parandanud rataste juhtimist ja suurendanud pöördenurka, nii et ka see probleem peaks olema kõrvaldatud.

Vaaluti käsitsemine

Star 1250/50T juhtimine toimub elektrohüdrauliliselt juhtkangi, kilenuppude ja must-valge kuvariga juhtpuldi abil. Tulevikus kavatseb SIP pakkuda ka ISOBus-juhtimise võimalust. Kuid ka praeguse võimalused olid üldiselt piisavad. Kõiki rootoreid saab eraldi üles tõsta – kas otsevalikuga vastavalt kilenupult või juhtkangi abil pärast eelvalikut (lühikese vajutusega kilenupule). Kiiresti saab seada ka rehitsemislaiust ning vaalu laiust.

Kõiki rootoreid saab eraldi välja tõsta – kas otsevalimisega membraaniklahvi abil või juhtkangi vajutamisega pärast eelvalikut, vajutades lühidalt membraaniklahvi. Siin saab kiiresti seadistada ka reha ja vaalu laiust.

Juhtkangi abil saab mugavalt juhtida ka rootorite tõstmist-langetamist põlluotsapöördel. Juhtkang liigub väga kergelt, nii et mistahes funktsiooni käivitamiseks piisab kergest puudutusest. Tahtmatu käivitamise vältimiseks kohandas SIP juhtimissüsteemi tarkvara – meie testi ajal lausa kaks korda.

Uuendused olid vajalikud ka seepärast, et meil oli jätkuvalt probleeme hüdraulika­funktsioonidega. Mõnikord ei õnnestunud vaaluti kokku- ja lahtipakkimine kohe, vaid alles teisel-kolmandal katsel. Või siis ei langenud tagumised rootorid pärast põlluotsapööret maapinnale. Enamasti aitas hädast välja nn „iseõppiva“ kalibreerimisprotsessi käivitamine (kus vaaluti iseseisvalt täidab üks kord kõiki funktsioone), kuid mitte alati. Testi ajal püüdis SIP neid probleeme küll kõrvaldada. Sellegipoolest peaks stabiilne juhtimissüsteem koos vastava tarkvaraga olema iseenesestmõistetav.

Tõhus töö

Vaaluti teelpüsivus on hea. Sellele aitab kaasa ka piduritega ning 500/55-20 mõõdus ratastega veermik (nüüd põhivarustuses koguni 620/40 R 22,5). Lubatud sõidukiirus 40 km/h kuulub samuti põhivarustusse, väga heast LED-valgustite komplektist rääkimata.

Kokkuklappimise järjestus käivitatakse juhtimispuldilt ning töötab kiiresti, pealegi saab samaaegselt juba sõitma hakata. abil kokkuklappimine toimub kiiresti, tuleb hoida juhtkangi all ja saab sõitma hakata. Tehases seatud viivitused rootorite tõstmisel ja langetamisel olid tavapärastel töökiirustel sobivad. Kui viivitused miskipärast ei sobi, saab neid juhtimispuldi kilenuppude abil „üle kirjutada“.

Vaaluti töötab puhtalt. Keskmisel töölaiusel viskavad eesmised rootorid sööda veermiku ette. Tagumised rootorid aga korjavad selle pärast ümberpööramist uuesti üles. Vaalu laiust saab kohandada vastavalt järgneva masina kogurile. Meie kasutasime tegelikult üpris sageli kurvtee reguleerimist, et vaalu servad päris puhtaks riisuda – sinna kippus kõrsi maha jääma.

Olenevalt söödast töötasime kiirustel umbes 8–14 km/h. Raske märja söödaga on 8 km/h veel reaalne, kuid kiiremini enam töötada ei saa.

Kokkuvõte

Mudeli Star 1250/50T näol on SIP loonud lihtsa, kuid võimeka vaaluti. Masin on tugeva ehitusega ja evib potentsiaali ka professionaalseks kasutamiseks. Meie testitud masinas olid veel mõned probleemid, millega SIP on nüüdseks tegelenud ja osaliselt ka lahendanud. Veel üks – kuid samuti lahendatav – probleem on seotud juhtimistarkvara programmeerimisega. Kuid SIP näitas juba testi käigus eeskujulikku pühendumust ja valmisolekut lahendusi leida. Nelja rootoriga vaaluti Star 1250/50T maksab ligi 62 000 eurot, millega see pole kindlasti enam sooduspakkumine, kuid teiste sarnaste vaalutitega võrreldes ikka huvitav alternatiiv.

HEA TEADA

Meie testis ilmnenud tähtsamad kriitikakohad on SIP juba ette võtnud ja parandanud.

Star 1250/50T on huvitava hinna­ga masin, mis sobib ka alltöövõtja­tele.

Kurvtee seadistamine võimaldab kõigis tingimustes saada kena kandilise vaalu.

 





gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?

Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?

Pole kahtlustki, et uus 700 Vario kuulub preemiumliigasse –...

Test

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Suurte 300-hj traktorite võrdluse teine osa käsitleb seitsme...