Kahele suurimale 8R/RT/RX mudelile pakub John Deere astmevaba käigukasti eAutoPowr (Eesti profi nr. 37, lk. 68). Kas tegu on õige arengusuuna näitajaga? Testisime traktorit 8R 410 eAP nii katsestendis kui ka praktilises kasutuses.

Seeria 8R/RT/RX on John Deereʼi jaoks tõenäoliselt kõige olulisem traktorite mudeliperekond kogu maailmas. Seetõttu oli üsna julge samm tutvustada uut astmevaba käigukasti, milles hüdraulilised komponendid on asendatud elektrilistega.
Ühelt poolt nõuab kõrge pinge ja tugev vool erikoolitusi hoolduspersonalile. Teisalt võimaldab see pakkuda välistele tarbijatele kuni 100 kW elektrilist võimsust pingel 480 V. Käesoleval ajal kasutavad seda küll vaid mõned lahendused — näiteks Joskini lägatsisterni rataste veosüsteem ja Spudniku kartulikombainide konveierite ajamid USA-s —, kuid võimalusi võib edaspidi juurde tulla, eriti kuna nüüd on mängus „suur tegija“.
Mootor on muutusteta
Lihtsasti avatava mootorikatte all pole suuri üllatusi. Ka eAP-versioonis töötab siin 9-liitrine DPS diiselmootor, mida tunneme juba varasemast mudelist 8R 410, käigukastiga e23 (Eesti profi nr. 26 lk. 18). Jõuallika nimivõimsus on 302 kW/410 hj ning tippvõimsus koos võimsustõstega (boost) 337 kW/458 hj.
Seetõttu olime eriti huvitatud võimsusnäitajate ja kütusekulu võrdlusest mehaanilise ja astmevaba käigukasti vahel. Tulemus oli muljetavaldav: jõuvõtuvõlli testides ületas uus mudel eelmise 8R 410 traktori näitajad — nimivõimsusest 280,6 kW (ilma boostita) kuni tippvõimsuseni 317,7 kW (võimsustõstega; varasem mudel andis vastavalt 276,5 kW ja 311,2 kW).
Sama kehtib ka pöördemomendi kohta: võimsustõstega saavutati 1768 Nm (varem 1736 Nm). Jõuvõtuvõlli spetsiifiline kütusekulu oli samuti muljetavaldav: Kütuse erikuluks mõõtsime 221 g/kWh nimipööretel ja vaid 218 g/kWh maksimaalsel võimsusel — väga hea tulemus! Pealegi tarbib 8R boost-režiimis vaid umbes 4 g/kWh AdBlued — suurepärane!
Suur veojõud, madal kütusekulu
Kuid kõige huvitavam oli teada saada, kuidas traktor rasketel veotöödel käitub. Seni oli John Deere seisukohal, et parima veojõu ja ökonoomsuse annab mehaaniline käigukast e23. Nüüd tuleb see väide ümber hinnata: maksimaalne veovõimsus mudelil 8R eAP on peaaegu 290 kW ning kütuse erikulu vaid 236 g/kWh — see varjutab kõik konkurendid selles klassis!
Siiski, praktilisemates Powermix-testides olid mehaanilise ja astmevaba kastiga mudelid raske veotöö puhul üsna võrdsed, samas kui kergematel töödel hoidis mehaaniline käigukast siiski väikest edu. See kehtib ka transporditööde kohta: 440 ja 445 g/kWh (kiirusel 40 ja 50 km/h) on testigrupi keskmisest 5–10% kõrgem. Kuid teisalt polegi 8R loodud eeskätt transporditöödeks.
Hoolimata madalast kütusekulust väärib kriitikat väiksem kütusepaak: kui mehaanilise käigukastiga mudelil 8R on 764-liitrine paak, siis eAP-versioonil mahutab see vaid 651 liitrit, mis tähendab rasketes töödes tööaega alla kümne tunni.

Elektrimasinatega jõuülekanne
Kogu tehnilise arengu tuumaks on uus astmevaba jõuülekanne eAutoPowr. Erinevalt tuntud hüdraulilisest AutoPowr-ülekandest on see konstrueeritud piisavalt võimsana, et sobida ka tippmudelile 8R 410. Siiski tuleb arvestada, et lisatasu e23 mehaanilise käigukastiga võrreldes on ligikaudu 23 000 eurot.
Mudeli 8R 370 puhul oli valikus nii e23, tuntud AutoPowr lisatasuga 7760 eurot kui ka uus eAutoPowr, mille lisakuluks tuli veel 15 270 eurot. Kuid et eAutoPowr on end heast küljest näidanud, on John Deere vahepealse AutoPowr-variandi valikust eemaldanud.
Kui traktor töötab ühtlastes tingimustes, saab mehaanilise ülekandega paljudes olukordades suurepäraselt hakkama, kuid juhtseadmest CommandPro tuleb loobuda. Kui aga lühirandaal või muu tööriist nõuab suuremaid töökiiruseid, muutuvad käikude vahed juba ebamugavalt suurteks. AutoPowr-ülekandega seda muret pole. Kasuteguri mõttes peab John Deere mehaanilist käigukasti e23 AutoPowr-ist paremaks.

Kasutegur nagu „käikudega kastil“
Uus eAutoPowr aga kaotab selle vahe. Kui võrrelda 8R 410 e23 ja 8R 410 eAP tulemusi, on need praktiliselt identsed. Tuleb muidugi meeles pidada, et astmevaba jõuülekande ja sellega kaasneva juhtseadme CommandPro eest tuleb maksta üle 23 000 euro rohkem.
Pärast esialgseid probleeme heitgaasiandurite ja käigukasti juhtimisega, eriti aeglustamisel ja sõidusuuna vahetusel, sujusid meie testid hästi. Isegi kui 5,70 meetri laiune Köckerling Vector langetati töösügavusele üle 25 cm, ei näidanud traktor väsimuse märke — suurepärane tulemus.
Kuigi traktoril on kuni 100 kW väljundiga pistikupesa, polnud meil selle katsetamiseks sobivat seadet. Pealegi maksab see lisavõimalus peaaegu 22 000 eurot ning ei saa toimida näiteks varutoiteallikana. Paigalseisus saab seda seadet siiski kasutada näiteks lägatsisterni täitmiseks elektri jõul. Ootame huviga, millal turule tuleb rohkem elektritoidet nõudvaid agregaate.

Võimas hüdrosüsteem ja suur tõstejõud
Praegu ei saa niisiis läbi traditsioonilise hüdrosüsteemita, millega seeria 8R traktorid jätkuvalt silma paistavad. Juba põhivarustuses oleva aksiaalkolbpumbaga mõõtis DLG maksimaalseks õlivooks tagumistel hüdroväljavõtetel 237,3 l/min ning suurimaks kasutatavaks väljundvõimsuseks 63,6 kW. Samuti on ühe hüdroväljavõtte kaudu saavutatav peaaegu 133 l/min ning lisavarustusena saab hüdrosüsteemist ammutada 90 l õli(põhivarustuses 40 l). John Deere on parandanud ka hüdraulikaliitmike vahetamise võimalusi, nii et neid saa vajadusel üksikuna (mitte ainult plokina) vahetada. Kasulik oleks ka võimalus välise juhtimisega vaba valikuna määrata (praegu on selleks alati hüdroväljavõte III).
Rippsüsteem avaldab muljet 8400 daN pideva tõstejõuga ning IV kategooria haakeseadmega. Paraku pole Waterloo tehases toodetud traktoritel endiselt hüdraulilisi külgstabilisaatoreid.
Kabiin nagu kabinet
Oma klassis näitab 8R kabiin teistele eeskuju, teda oleks pigem õige nimetada juhtimiskeskuseks. Rohke ruum, luksuslik ventileeritav ja soojendatav nahkiste, massaažifunktsioon, jalatoed ning tipptasemel helisüsteem teevad sellest oma klassi etaloni. Testis oli kasutusel iste „Active Seat“, mis maksab 3350 eurot — sama palju kui kabiinivedrustus. Põllutöödeks soovitame siiski Active Seati, samas kui maanteesõiduks on John Deere soovitanud nüüdseks veel parendatud kabiinivedrustust.
Juhtimisloogika on optimeeritud juhtkangi CommandPro ja uute terminalidega G5 Plus, mille ekraani diagonaal on peaaegu 33 cm. Puudu on veel seeriast 6R tuttav hüdraulika-
ristjuhtkang. See-eest on kabiini piilaril asuv ekraan senisest informatiivsem, kuigi esialgu võib segadust tekitada õhurõhu ja veetemperatuuri erinev graafiline esitus võrreldes kütuse ja AdBlue tasemetega.
Kabiini müratasemeks mõõtis DLG 72,3 dB(A), mis on aktsepteeritav, kuid põllul töötades ja üle 70 l/h kütusekulu korral muutus see märkimisväärselt kõrgemaks. Samuti tuleb uks hoolikalt sulgeda, kuna see ei lähe esimesel katsel alati korralikult kinni.

Kandevõimet napib
Kahjuks piirdub 8R endiselt maksimaalselt 2,15 m kõrguste tagaratastega. Hea uudis on see, et nüüd on saadaval täielikult integreeritud rehvirõhu reguleerimissüsteem (vt kast „Nii toimib CTIS“), mis võimaldab hõlpsalt vahetada põllu- ja maanteerõhku.
Rääkides maanteesõidust: meil tekkisid 8R mõõtmete ja massiga probleemid. Rohkem kui 3,50-meetrine vahemaa rooliratta keskpunkti ja eesmise rippsüsteemi (kokkuklapitud!) alumiste aiste vahel muudab piiratud nähtavusega väljasõidukohtades hädavajalikuks kas inimjulgestaja või sertifitseeritud kaamerasüsteemi. Paljud ei teadvusta seda endale.
Sama kehtib ka massi kohta: ilma ballastita kaalub 8R peaaegu 14,5 tonni. Testivarustuses, kuhu kuulusid esirippsüsteem, 3,1-tonnised rattaraskused jms, oli kogumass juba 17,9 t. Isegi ainult eriloa alusel lubatud maksimaalse täismassi 20 t korral võib juba üksnes poolrippes agregaadi tugikoormus lubatud piire ületada.
Rooliseade ja hinnad
Meie testimeeskonnas tekitas palju vaidlusi roolisüsteem Active Command Steering ACS 2. Kuigi selle takistust ja ülekandearvu saab muuta ning süsteem pöörab rooli tagasi otseasendisse, reageeris see katsetajate arvates liiga aeglaselt ja oli esimesel hetkel lausa „kleepuv“. Testijad olid üksmeelel aga selles, et keegi ei maksaks selle eest peaaegu 2500 eurot!
Küll aga sai kiita 14,40-meetrine pöördediameeter (rehvidega VF710/55 R 34 ja rööpmega 2,22 m). Samuti kiideti pidureid: aeglustus 5,1 m/s² ning automaatne seisupidur vastavad igati ootustele.
Baasmudel 8R 410 maksab üle 370 000 euro. Juba üksnes eAutoPowr suurendab hinda enam kui 23 000 euro võrra, esisillavedrustus ja suurim võimalik rehvimõõt lisavad veel üle 54 000 euro. Täieliku — tõepoolest muljetavaldava! — LED-valgustuse, mugavuspakettide ja kahe monitoriga G5 Plus tõuseb hind lausa 587 470 euroni.
Kokkuvõte
John Deere on astmevaba jõuülekande eAutoPowr puhul saavutanud elektriliste komponentide abil sama tõhususe kui mehaanilise käigukasti puhul. Seetõttu saavad nüüd ka tippmudeli 8R/RT/RX 410 kasutajad nautida astmevaba jõuülekannet koos juhtimisseadmega CommandPro. Selle eest tuleb aga välja käia üle 23 000 täiendava euro. Kui soovitakse ka kuni 100 kW elektrienergiat väliselt kasutada, tuleb arvestada veel 22 000-eurose kuluga Offboarding-pistikupesa eest — seda hoolimata asjaolust, et seda võimalust kasutavaid seadmeid on seni napilt. Ootame huviga, kas see teedrajav tehnoloogia suudab end tõestada.
HEA TEADA
· Tänu uuele eAutoPowr-käigukastile on nüüd ka suurimal 8R-mudelil saadaval astmevaba jõuülekanne ja CommandPro-juhtimine.
· Hüdraulika asemel toimub jõu jaotamine elektriliste komponentide abil, mis annab parema kasuteguri kui mehaanilise käiguvahetusega süsteem.
· Tehasest pakutavaks uudiseks on ka integreeritud rehvirõhu reguleerimise süsteem. Lisaks on kabiini mugavus oma klassi tipp.
Märksõnad: John Deere traktorid, 8R SEERIA, Wihuri Agri põllumajandustehnika