Menu



Järelveetav taimekaitseprits Horsch Leeb 12 TD : topeltpaak topeltsillal

Proovisõit 13.05.2024   

Järelveetav taimekaitseprits Horsch Leeb 12 TD : topeltpaak topeltsillal


Mudeliga 12 TD on Horschi valikus nüüd ka tandemprits. Uurisime, mida 12 000-liitrise topeltpaagiga masin endast kujutab.

Äärmiselt suure mahuga järelveetavad pritsid on eriti huvitavad ettevõtetele, kellel on suured ja keskusest kaugel asuvad põllud, kuid kes ei soovi täiendavat veelogistikat kasutusele võtta. Nende pritside suur kaal ei ole tavaliselt probleem, eriti tasastel aladel ja kergesti ligipääsetavatel põldudel.

Asjad muutuvad, kui maastik mägisemaks läheb. Eriti ülesmäge sõites voolab pritsimis­segu paagi tagaossa, haakeseadmelt kaob tugikoormus ja traktoril tekivad veojõuprobleemid.

Kõrgem vedelikutase eesmises, suuremas paagis tagab alati piisava tugikoormuse. 

Toetub traktorile isegi ülesmäge sõites

Et neid raskusi saaks ületada ilma tõstetava silla, haardekaalu suurendi või isegi rattaraskusteta, on Horsch oma tandempritsi varustanud topeltpaagiga. Eesmine paak mahutab 7000, tagumine paak aga 5000 liitrit. Pritsimisel tühjendatakse kahte paaki järk-järgult vaheldumisi, kusjuures esipaagi täitetase hoitakse alati kõrgem kui tagumises. Lisaks ei saa tänu kahele eraldi paagile ülesmäge sõites liiga palju vedelikku tahapoole voolata. See tähendab, et mäest üles sõitmisel on alati saada maksimaalne võimalik tugikoormus. Ja kuna tõstetavat silda pole, jaotub koormus alati ühtlaselt kõigi nelja ratta vahel.

Muus osas ei märka juht kahe-paagi-süsteemist midagi: mõlemad paagid on ülalt omavahel ühendatud, mis välistab ühe paagi ületäitumise. Lisaks jagatakse täitmisel pritsimisvedelik tänu vastavatele torude ristlõigetele koheselt ja automaatselt vahekorras 7:5.

Kui põllul tuleb viimastel hektaritel lisada mõnda muud taimekaitsevahendit, tagab vastav homogeniseerimisprogramm aine täiesti ühtlase jaotuse mõlemas paagis.

Roostevaba teras või polüetüleen

Horschi sõnul pole isegi topeltpaagi puhastamine tavalisest keerulisem, sest väiksemad paagid on seestpoolt lihtsama kujuga ega nõua loksumisvastaseid vaheseinu. See tähendab, et kahe paagi kogu puhastatav pindala on veelgi väiksem.

 

Siin on näha passiivroolimissüsteem, aga on olemas ka mõlema telje sundroolimine. Võimalikud on kuni 2,19 meetri kõrgused rattad!

Puhastusest rääkides: 12 TD on saadaval kas polüetüleenist (PE) või roostevabast terasest (VA) paakidega. Roostevabast terasest variant on umbes 20 000 eurot kallim, kuid eriti intensiivse viljelusega tegelevad ettevõtted hindavad pikkade aastate jooksul paagi absoluutselt poorivaba pinda ja nii happeliste kui aluseliste vahenditega puhastamise võimalust.

Horschi 12 TD on alati varustatud alumise haakega, mis võimaldab 24 t lubatud täismassi. Firma BPW 10-tonnistel topeltsildadel on põhivarustuses hüdrauliline vedrustus ja passiivne roolimine. Unikaalne on 2,19 m kõrguste rataste paigaldamise võimalus. Need ei taga mitte ainult 92 cm kliirensit, vaid Horschi sõnul võimaldavad isegi 620-millimeetriste rehvide ja 2,25-meetrise rööpmega veel tagatelje täielikku 28° pöörde­nurka.

Passiivne või aktiivne roolimine

Ligikaudu 4500 euro eest saab lihtsa passiivse (järeljooksu-) roolimise asemele telli­da hüdraulilise sundroolimisega süsteemi. Siis annab teljele paigaldatud güroskoop impulsse mõlema telje pöördenurga jaoks. Loomulikult on olemas võimalus tagada traktori jälje täpne järgimine ka nõlvadel. Eesmise silla pöördenurk on ülimalt 14°.

BPW sildadel on hüdrauliline vedrustus ja neil on tehases puuritud kanalid rehvirõhu reguleerimise süsteemi jaoks. Puhta vee paak asub tagaküljel parallelogramm-hoovastiku vahel. 

Ning veel 8900 eurot lisades annab Horsch 12 TD jaoks süsteemi „Adapted Tire Pressure Control“ (ATP). See on automaatne rehvirõhu reguleerimissüsteem, mis sõltub paagi täituvuse astmest ja mida toidab traktori suruõhusüsteem – väga hea! Siia sobivad ideaalselt ka IF- või VF-tehnikas rehvid, mis suudavad kasutada rehvirõhu reguleerimise potentsiaali.

Poom kuni 45 meetrit

Meie proovitud 12 TD-le oli paigaldatud viieosaline poom töölaiusega 30 m. Poome on aga igat liiki – alates iseliikuva sõiduki viieosalisest kuni järelveetavate pritside GS ja LT seitsmes osas kokkuklapitava versioonini. Võimalikud on poomi laiused kuni 45 m, samuti on saadaval tuntud poomijuhtimissüsteemid „Boom Control“, „BoomControl Pro“ või „BoomControl Pro PLUS“, et saaks töötada ka maapinnast vähem kui 30 cm kaugusel, mis omakorda tagab tuuletriivi olulise vähendamise.

Siia lisandub võimalus varustada TD 12 lisaks pihustite 50-sentimeetrisele vahekaugusele ka 25-cm sammuga (näiteks 2-1; 2-2 või isegi 4-2) ja AutoSelectiga või AutoSelect PRO-ga , mis annab juurde kurvikompensatsiooni (pöörates ei jää väliskurv aladoseerituks ning sisekurv üledoseerituks). See võimaldab näiteks kombineerida kahe lehvikuga pihusteid ja ühe lehvikuga pihusteid, näiteks neid, mida edukalt kasutatakse põldrebasesaba vastu võitlemiseks.

'

Juhtimiskeskus ja vedeliku ringvool on tuntud teistelt järelveetavatelt pritsidelt, siin on kasutusel tippversioon CCS Pro. 

Lisaks saab poomi varustada pulseeriva pihustisüsteemiga PrecisionSpray, millel on iga pihusti individuaalselt juhitav ning võimaldab pritsida muutuva normiga (suudab pritsida poomi ulatuses kuni 12 erinevat normi vastavalt kaardile).

Veel üht-teist lühidalt

         12 TD juhtimiskeskus on identne Horsch Leebi seeriate LT ja GS omaga. Kuid TD 12 on praegu saadaval ainult versioonis CCS Pro, millel on täielikult automatiseeritud juhtimine. See hõlmab välist juhtterminali, pesuprogramme ja talvitumisfunktsiooni külmakaitseaine automaatseks jaotamiseks kõikidesse torudesse ja klappi­desse.

         Telemaatika HorschConnect võimaldab jälgida üle õhu masina parameetreid: missuguse rõhuga pritsis, millise normiga, millise pihustiga töö toimub, vaadata veakoode, juhtida taimekaitsepritsi telefoniga masina kõrval ehk testida pihusteid ning palju muud.

         Olemas on tuulemõõtur, mille näitu saab juhtmonitorist vaadata.

         3-tollist välist täitetoru koos tagasilöögi­klapiga saab praegu asetada ainult veotiisli esiosale.

         Hariliku 35 l mahutava plastist sissesegamisanuma asemele on lisatasu eest saadaval 52-liitrine roostevabast terasest anum.

         Olemas on kahe reguleeritava täiteastmega automaatne täitmispiiraja, 8 kuni 10 baariga töötav survetühjendus ja bajonettühendus, mis sobib ka tulekahjude kustutamiseks.

         USA tootja Ace tsentrifugaalpumbal on põhivarustuses roostevabast terasest tiivik (roostevaba korpus maksab lisaraha) ja see annab 1000 l/min.

         Firma AR kolbpump, mille tootlikkus on umbes 170 l/min, tagab 3-tollise imemistoru õhutamise ja paagi, filtrite ning poomi pesu.

         Pumpasid käitab traktor LS-hüdraulika kaudu. See nõuab Horschi sõnul maksimaalselt 150 l/min õli (koos poomi juhtimisega). Lisavarustusena on saada jõuvõtuvõllilt käitatav pump.

         Puhta vee paak mahutab 970 l, asub tagasilla kohal ja tuleb täita survetoruga läbi Geka liitmiku.

         Kasutamisel tugineb Horsch Leeb ISOBUSi terminalidele (nagu Touch 800) ja Müller Elektroniku multifunktsionaalsele juhtkangile.

         Meie proovitud varustusega maksab tandemteljega Horsch TD 12 (roostevaba paagiga) umbes 249 000 eurot pluss käibemaks.

Poomi saab valida kogu Horsch Leebi valiku hulgast. Pildil on viieosaline versioon töölaiusega 30 m. 

Kokkuvõte

Mudeliga 12 TD siseneb Horsch Leeb tandempritside klassi. Eripäraks on topeltpaagisüsteem, mida juht tööd tehes ei märkagi. Tootja soovib tagada piisava tugikoormuse ka ülesmäge sõites. Ainult nii suudavad traktorid arendada piisavalt veojõudu, et 24-tonnist pritsi kindlalt vedada.

Poomi, pumba ja pihustusseadmete osas kasutab Horsch oma järelveetavate pritside LT ja GS komponente. Uus suur prits on saadaval kas polüetüleenist või roostevabast terasest paagiga ja 50- või 25-sentimeetrise pihustite vahega.

Varasemast on tuntud ka üksikute pihustite pneumaatiline ümberlülitamine ja pihustite 25-sentimeetrine samm. 

 HEA TEADA

         Intensiivkultuuridega tegelevad majandid hindavad mittepoorset roostevabast terasest paaki ning selle happelise-aluselise puhasta­mise võimalust.

         12 m³ pritsimissegu annab tootlikkuse, kuid kuni 24 t koguraskuse vedamine nõuab omajagu traktorit.

         Valida saab mõlema telje passiivse või aktiivse roolimise vahel.





Sind võivad huvitada ka need artiklid


Proovisõit

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Stellantis kontsern esitles laia valikut uusi väikeseid tarb...

Proovisõit

Lohisvoolikutega vedelsõnnikulaotur Samson TSB:  Simsoni uued kingad

Lohisvoolikutega vedelsõnnikulaotur Samson TSB: Simsoni uued kingad

Samson on kvaliteetse vedelsõnnikutehnika spetsialist. Nüüd...

Proovisõit

Alternatiiv Soomest: kombain Sampo Rosenlew Comia C12

Alternatiiv Soomest: kombain Sampo Rosenlew Comia C12

Sampo Rosenlew on pikkade traditsioonidega põhjamaine tootja...