Üks jokker varrukas pole kunagi halb. Randaaliga Joker RT on Horsch välja töötanud paindliku masina. Kuid ütleme teile ikkagi, kus on veel optimeerimispotentsiaali.
Horschi tootevalikusse kuulub poolrippes Joker RT juba 15 aastat. Kuid 2019. aastal toimus tooteuuendus, mis tõi kaasa mõningaid muudatusi. Näiteks on vedrustusega veermik nüüd saadaval ainult järelveetava agregaadi taga. Mulla ja taimejääkide läbipääsu parandamiseks on Horsch ka vannaseid muutnud.
Meie katsetatud Joker 6 RT töölaius on pisut üle 6 m, mis jääb „jokkerite“ valiku keskele. Veel on nimelt saadaval RT mudelid laiusega 5, 7, 8, 10 ja 12 m. Ketaste tavaläbimõõt on 52 cm. Alates käesolevast aastast on olemas ka kohandatud vannaste ja 58-sentimeetriste ketastega versioonid.
Joker 6 RT on 7,55 m pikk, transpordiasendis 2,94 m lai ja kokkupanduna 3,58 m kõrge – 18-sentimeetrise kliirensiga. Horsch lubab masina transpordikiiruseks kuni 40 km/h. Põllul on randaal 6,76 m lai ja töötleb maapinda täpselt 6,28 m laiuselt kahe välimise põhiketta vahel.
Ühendamine on mõnus
Ühendasime Jokeri Kat. III aistesse. Saadaval on ka ühendused silmuse või K80-kuulpeaga. Meile meeldis väga rasket koormat kanda suutev vändaga tugijalg. See on stabiilne, lai ja lihtne kasutada.
Enne töö algust tuleb olenevalt varustusest ühendada viis kahesuunalist hüdroväljavõtet – rippsüsteemi, kokkuklappimismehhanismi, tiisli silindri, eesjooksva noarulli ja töösügavuse hüdraulilise reguleerimise jaoks. Lisanduvad valgustuse pistik ja pidurite suruõhuühendused. Hüdraulikaliitmikud asuvad kergelt nurga all ja neid saab hõlpsasti ühendada – nüüd praktiliselt kõigi traktorite puhul ühe käega. Igal pistikul on lasergraveeritud piktogramm, mis viitab vastavale funktsioonile, sealhulgas pluss- ja miinusmärgid – suurepärane! Voolikuhoidik on samuti väga hästi tehtud. Põllule jõudes tuleb esmalt eemaldada transpordilukk.
Noarull lisavarustuses
Lisatasu eest (10 800 eurot) saab tellida ette noarulli (kõik hinnad kehtivad Saksamaal ja on antud käibemaksuta). Alternatiivina on siin saadaval libisti. Noarulli läbimõõt on 30 cm ja see on jagatud kaheks segmendiks. Kummalgi küljel asetseb kuus nuga üksteise kõrval ja taga. Seespool toetuvad need rulli südamikule, mis soodustab stabiilsust. Ümber pöörata 55 cm laiuseid ja 6 mm paksuseid lõiketerasid ei saa.
Noarull on traktorihüdrosüsteemist hüdrauliliselt eelsurvestatud, seatud rõhku saab lugeda kabiinis olevalt manomeetrilt. Kui soovitud väärtus on saavutatud, vabastatakse hüdroväljavõte ja rõhku hoiab rõhuaku. Kui rull seejärel kohtab kivi, saab see liikuda ülespoole ja ei saa viga – väga hea. Mulla kogunemine rullile ei olnud meie katsetuste ajal probleem.
Testiperioodil 2023. aasta suvest sügiseni kasutasime noarulli vaid harva. Tükeldatud teraviljapõhus on see tarbetu ja ka rapsil oli mõju üsna väike. Silomaisi tüü kallal töötades märkasime aga põiki töötavate nugade mõningat positiivset mõju. Teramaisiga oli olukord teistsugune, siin olid põhukogused liiga suured, nii et rull lihtsalt veeres üle materjali. Positiivne mõju ilmneb kõva mullastiku korral nt savistes tingimustes, kus nugarull purustab hästi savikamakaid.
Kaks ketast ühel vannasel
Meie testimasinal olid kahele kettareale paigaldatud sakilised kumerkettad läbimõõduga 52 cm ja paksusega 6 mm. Eesmises reas on need asetatud sõidusuunas vaadates paremale ja tagumises reas vasakule 17° nurga all ja töötavad kerge 6° kaldenurgaga. Sakiliste kumerketaste alternatiivina on saadaval hambulised või lainelised kettad.
Igale vannasele kinnitub kaks ketast, mille vahekaugus on 12,5 cm. Kaks kettarida on teineteisest 75 cm kaugusel. Vannas on kinnitatud raami toru külge 39 cm laiuse kinnituse ja kuue poldiga. Kinnitusplaatide ja raami toru vahele on iga vannase kohta paigutatud neli kummipuhvrit – see on hästituntud süsteem.
Väljastpoolt on kummalegi küljele paigaldatud servaketas. Kokkuklappimisel jääb masina alla kuus ketast kummalgi talal. Kettad pöörlevad suletud korpustel, millest igaühel on kaks püsivalt määritud koonusrull-laagrit ja viiekordne kassett-tihend.
Kahekordne vedrurõngastega rull
Pakkerull järgneb umbes 30 cm teisest ketaste reast tagapool – selle vahel ega taga pole mulda langetavat libistit. Meie katsemasinale oli paigaldati kahekordne vedrurõngastega pakker, mida Horsch nimetab rõngas-vedrurulliks (Ringflexwalze). Selle element põhineb 7 cm laiusel terasplaadil, mis on painutatud kaheks poolringiks ja kinnitatud 140 mm paksuse nelikanttoru külge. Pakkeri läbimõõt on 59 cm, kahe rulli vaheline kaugus aga 80 cm.
Esi- ja tagarulli rõngad on teineteise suhtes nihutatud, isepuhastus on hea. Reavahe on 12,7 cm. Järelveetav pakker on maapinna jälgimise parandamiseks parallelogrammile riputatud – väga kena. Üldiselt arvame, et pakkerit saab kasutada paindlikult. Töölaiuse meetrile umbes 200 kilogrammiga suruv topeltvedru-rull peaks oma läbimõõtu ja kontaktpinda arvestades töötama kõige paremini kergetel ja keskmistel muldadel.
Järelveetav seade koos põhivarustusse kuuluvate eesmiste tugiratastega vastutab töösügavuse hoidmise eest. Selleks kasutab Horsch suuri rattaid mõõduga 400/60-15,5. Need on lisavarustusena saadaval ka topeltversioonis. Tänu hüdraulilisele sügavusregulaatorile (lisatasu 2150 eurot) saab Jokerit väga hästi seadistada – suurepärane.
Tagamaks, et RT töötaks alati maapinnaga paralleelselt, saab raami joondada tugirataste hüdrosilindritel olevate piirdeklambritega. Alguses kasutasime seda võimalust korra, kuid hiljem mitte. Oma tegevuse käigus saime töötada 5–12 cm sügavusel peaaegu kogu pinna ulatuses. Soovi korral saate ketaste välja ka täielikult välja lülitada, kui soovite kasutada ainult noarulli ja pakkerit – kena detail.
Pöörake nagu soovite
Põlluotsapöördel saate Horschi soovituste kohaselt toetuda kas rullile või veermikule. Rullil pööramiseks tõstab tiislil olev hüdrosilinder masina esiosa üles. Põllul sõites on see silinder ujuvas asendis. Kliirensi suurendamiseks võib aisad kaasa tõsta.
Maanteel kannavad randaali rehvid mõõduga 520/50-17 – sobiv mõõt. Põllul töötades on transpordisild vedrustatud: selleks tõstetakse sild peaaegu täielikult üles ja seejärel viiakse hüdroväljavõte ujuvasse asendisse. Tänu integreeritud hüdroakule ei edasta veermik põrutusi raamile, mis tähendab, et Joker sõidab väga vaikselt traktori taga. Horsch nimetab süsteemi SoftRide-veermikuks.
Hea töö õiglase hinna eest
Tööpilt avaldas meile väga head muljet. Maapinda tungimine oli alati olemas. Ka tasandamine ja segamiskäitumine olid suurepärased. Kütusekulu jäi vahemikku 3–7 l/ha – olenevalt töösügavusest, kiirusest ja pinnase seisundist. Masin töötas alati külgsuunaliste nihkumisteta ja ei ummistunud kordagi.
Põhivarustuses, ilma rulli- ja haakesüsteemita masina hind on 42 650 eurot. Aistele haakeseadmega (1580 eurot), topeltrõngastega flex-pakkeriga (13 250 eurot), töösügavuse hüdraulilise reguleerimisega (2150 eurot), eesmise noarulliga (10 800 eurot), servaketastega mõlemal küljel (1160 eurot), õhkpiduritega (2100 eurot) ) ja muude „kõrvalkuludega“ kerkib hind 73 300 euroni. Korraliku masina eest on see mõistlik hind.
Veel üht-teist lühidalt
· Alumiste aiste kinnitus on olemas ka suurusele Kat. IV.
· Masinaga on ühilduv külviseade MiniDrill.
· Töö käigus koguneb raamile palju mulda, eriti keskele.
· Joker 6 RT-l on 21 määrdeniplit, millest paljusid tuleb hooldada iga 25 või 50 töötunni järel – see on rahuldav.
· Horsch pakub randaaliseeriale veel kuut erinevat pakkerulli.
· Horsch annab traktori minimaalseks võimsuseks 180 hj. Soovitame 300 hj, kui soovitakse töötada ka sügavamalt.
Kokkuvõte
Joker 6 RT-ga on Horschi valikus väga soliidne randaal. Alates mugavast traktoriga ühendamisest kuni veenva tööpildini – siin on peaaegu kõik olemas. Ainus, mida Horsch kindlasti muutma peaks, on sahmerdamine transpordilukuna kasutatavate piirdeklambritega. Siis on ostjal kindlasti paljudeks juhtudeks jokker varrukas.
Horschi toodangut müüb Eestis AS Tatoli.
HEA TEADA
· Kuue meetri laiune Joker on RT-seeria üks uuemaid mudeleid.
· Pakkeril pöörates jaotub seadme raskus põlluotsapöördel paremini.
· Tööpilt ja tööohutus jätsid meile hea mulje.
· Mõne pisiasja, näiteks transpordiluku, peaks Horsch siiski ümber tegema.