Uuenduskuuri käigus sai S-seeria mitte ainult uue kabiini, vaid John Deere viis ka rootorkombaini automatiseerituse uuele tasemele. Kuidas see töötab, selgitab meie proovisõit.
Esimesena hakkab S-seeria puhul silma BMW disainerite kaasabil kujundatud uus stiil koos uue kabiiniga. Ja tõepoolest, mudelist X9 tuttavas juhikabiinis (Eesti profi nr. 28) tunneb end kiiresti koduselt.
Selle põhjuseks on ühelt poolt CommandPro-juhtkang ja G5Plus-terminal, mida täiendab uus nurgapostiekraan. Teisalt ei pea ka S-seeria puhul enam loobuma mugavustest nagu soojenduse, ventilatsiooni ja massaažifunktsiooniga nahkiste. Kogu paketti täiendab täielik LED-valgustus ümber masina ning mitte vähem tähtis elektriline uksesulgur: ust tuleb vaid kergelt kinni lükata ja see tõmmatakse automaatselt tihedalt kinni — suurepärane!
Biomassikaart on ettevaatavaks töökiiruse reguleerimiseks sama vajalik …
Tõeliselt huvitavaks läheb asi aga automatiseerimisega tutvudes. See algab Terrain Settings Automation-ist (varem tuntud kui Active Terrain Adjustment), kus sõelte ja tuuliku tööd reguleeritakse vastavalt maastiku kaldele (mäest üles, mäest alla).
Lisandunud on ka Active Slope Automation: sõelte ühtlaseks täitmiseks viib transpordilaua taga risti liikumissuunaga paiknev konveier materjali ülesmäge. Lindi pöörlemissuunda ja kiirust juhitakse vastavalt kallakule.
… nagu katusel asuvad stereokaameradki, mis märkavad näiteks lamandumist.
Automatiseerimise tasemed
Varem süsteemi Harvest Smart osana tuntud Ground Speed Automation reguleerib liikumiskiirust vastavalt rootori survele, mootori koormusele, eelnevalt salvestatud biomassikaartide ja terakao põhjal.
Sellele järgneb Harvest Settings Automation, mille puhul viljaelevaatoritele ja sõeltele paigaldatud kaamerad ning andurid võimaldavad määrata piirväärtused terakaole, terade puhtusele ja purunenud terade osakaalule. Natuke segadust tekitab asjaolu, et sihtarvud pole antud protsentides. Selle asemel on kasutusel skaala 1–10 või 1–100 ning seadistada tuleb väärtus, mille juures tera kvaliteet, prahi sisaldus ja kaod vastavad nõuetele.
Kabiin pakub avarust, mugavust ja loomulikult CommandPro-juhtimist.
Stereokaamerad katusel
Täiesti uus on Predictive Ground Speed Automation, ehk ettevaatav liikumiskiiruse automaatne reguleerimine. Selleks kasutab süsteem kaht uut stereokaamerat kabiini katusel, mis võimaldavad masinal juba ette kohandada liikumiskiirust vastavalt tingimustele — näiteks aeglasemalt lamandumise korral või kiiremini tehnorajal.
Kuna süsteem suudab tingimusi ette näha, pole enam vaja võimsusvaru hoida ning mootor saab töötada täiskoormuse piiril. John Deere lubab seetõttu kuni 20% suuremat läbilaset ja hooajatoodangut — muljetavaldav!
Kabiinikatusel asuvatest kaameratest saadud infot ei kasutata veel heedri juhtimiseks (nt haspli kõrgus jne). Kombineerituna Harvest Settings Automation-iga reguleerib kombain automaatselt kõik muu peale liikumiskiiruse — sõelte avatus, peksukorvi kaugus, rootori ja puhuri pöörlemiskiirused. Terade kvaliteeti jälgitakse kaamerate abil terateo ja viljapeateo juures.
Uuel JD14X-mootoril on 13,6-liitrine töömaht ja tippvõimsus 625 hj.
Mitmesugused tehnikapaketid pole muidugi odavad. Nii maksab ettevaatav Predictive Ground Speed Control koos kahe stereokaameraga kabiini katusel vähemalt 15 000 eurot lisaks. Täielik koristusautomaatika koos teokaameratega läheb kokku maksma umbes 22 000 eurot. Lisaks tuleb maksta ligikaudu 3000 euro suurust aastast litsentsitasu tarkvarauuenduste ja automaatikafunktsioonide täienduste eest.
Ka 150 l/s mahalaadimisvõimekusega tühjendusmoodul ja tühjendustoru liigutatav otsik pärinevad mudelilt X9.
Veel üht-teist lühidalt
-
Mudelivalikus on neli masinat: S7 700 (467 hj), S7 800 (547 hj), S7 850 (579 hj) ja S7 900 (625 hj).
-
S7 700-l on 9-liitrine mootor, kõik ülejäänud kasutavad 13,6-liitrist mootorit JDX14.
-
Nagu X-seerial, on ka S-seeria kombainil ülasõela lõpus püsivalt paigaldatud sõel ja iga nelja sõelarea taga üks kaoandur.
-
Uued on ka kaks külgmist õhusuunajat sõelakasti lõpus, mis tagavad stabiilsema õhuvoolu.
-
Ka niiskuseandur on uus; lisavarustusena on NIR-andur HarvestLab saadaval kõigile mudelitele.
-
Tänu X9-lt tuttavale tühjendusmoodulile on tühjenduskiirus 150 l/s. Lisaks on olemas tühjendustoru reguleeritav otsik. Seemnekasvatusega tegelejad rõõmustavad uute kiirelt avatavate puhastusklappide üle terapunkris.
-
Põhupeenesti pärineb samuti mudelilt X9; mehaaniliselt käitatavaid põhulaotureid on veelgi täiustatud.
Lisavarustusse kuuluv NIR-andur on nüüd paigutatud kaitstumalt terateo ette; selle kohal vasakul asuvad GrainCam ja uus niiskuseandur.
Kokkuvõte
Automatiseerimine areneb edasi — ja viib kombaini tõhususe uuele tasemele. Isegi kui entusiastlik juht suudab lühiajaliselt veelgi suuremat läbilaskevõimet saavutada, ei väsi tehnika erinevalt temast kunagi. Kas kogu paketi eest makstav lisaraha — vähemalt 22 000 eurot — end ära tasub, sõltub väga palju konkreetsetest töötingimustest. Kui see tähendab tõepoolest 20% suurust kogutootlikkuse kasvu, siis saab ka peaaegu 3000 euro suuruse aastase litsentsitasu raskusteta alla neelata — et saaks tulevikku vaadates koristada.
Eestis tegeleb John Deere’i tehnika müügi ja hooldusega Wihuri OÜ.
Masina vasakul küljel on tagapool näha uus lisaõhusuunaja sõelakasti otsas, samal ajal kui X9-lt tuttav mehaaniliste laoturitega põhupeenesti on saanud uued labad (all).
HEA TEADA
-
S7 on saanud X9-lt tuttava kujundusstiili, uue kabiini ja uue 13,6-liitrise mootori JD14X.
-
Täiesti uueks lahenduseks on ettevaatav liikumiskiiruse reguleerimine kahe stereokaameraga kabiinil.
-
John Deere lubab täieliku automatiseerimisega 20% rohkem koristusvõimsust.