Menu




Liikurhekseldi John Deere F8 600: uued tuuled turul

Proovisõit 20.10.2025   

Liikurhekseldi John Deere F8 600: uued tuuled turul

John Deere’i 8000. seeria on nüüdseks kümneaastane. Nüüd tuleb Zweibrückeni tehases tootmisliinilt uus liikurhekseldite põlvkond – F8 ja F9.

Pikka aega suutis John Deere seda saladuses hoida. Nüüd on aga tõde päevavalgel: avalikkusele tutvustatakse uue põlvkonna silokombaine F8 ja F9. Mudelite osas tehakse F8 ja F9 vahel nagu varemgi vahet söötekanali laiuse järgi: F8 söötekanal on 660 mm laiune, F9-l aga 830 mm laiune.

F8-mudelid paneb särtsakalt liikuma John Deere’i 13,6-liitrine kuuesilindriline mootor, mis on tuttav suurelt kombainilt X9 ja roomik­traktorilt 9RX. Seeria tippmudelis F8 600 annab kahe turbolaaduriga varustatud mootor kuni 645 hobujõudu – 20 hj rohkem kui eelkäija 8600. Aga ka „suuremad vennad“ saavad lisajõudu (vt tabel „Uute mudelite ülevaade“). Suurema seeria tippmudel F9 1000 ületab 24-liitrise Liebherri mootoriga esmakordselt 1000 hobujõu piiri, lisades varasemaga võrreldes 50 hj.

Uus avar töötuba

Silma ei paista mitte ainult uute masinate kena kujundus, vaid eelkõige hiiglaslik kabiin koos katusele paigutatud iseloomulike esilaternatega. Kontserni osana kasutavad Zweibrückeni konstruktorid loomulikult olemasolevaid ressursse: kombaini X9 kabiin sobib liikurhekseldile suurepäraselt. Ruumitunnetus on suurepärane, sest kabiin ei ole ainult lai, vaid ka mõnusalt sügav. Istmel on massaažifunktsioon ja tuulutus, see on aktiivse vedrustusega ning pöördub 16° mõlemale poole – see teeb silokombainiga sõitmise tõesti nauditavaks.

Kaassõitja saab istuda tema jaoks mõeldud suurel nahkistmel, kuid veelgi toredam on, et ta ei pea enam ust meeleheitlikult kinni paugutama. Selle teeb võimalikuks elektriline ukselukk: ust kergelt kinni lükates sulgub see täielikult ja tihedalt – suurepärane lahendus. Lisaks 10,1-tollisele (lisavarustuses 12,8-tollisele) G5-kuvarile on olemas ka infolustisüsteem laepaneelis ning väike monitor A-piilaris, mis kuvab olulisemad mootoriandmed, vedelikutasemed ja pöörded. Kokkuvõttes on see kabiin väga õnnestunud lahendus.

CommandPro-juhtkang

Kogenud John Deere’i liikurhekseldite juhid oskavad aga kõige enam hinnata üht uuendust: uut sõidukangi! Lõpuks saab käsi ergonoomilisest CommandPro-kangist haarata. Keerulisemaks muutub elu küll seetõttu, et juhtkangil on 11 vabalt määratavat nuppu, mida kõiki saab individuaalselt seadistada.

Uus tarkvara ei paku mitte üksnes automaatset põlluotsapöörde juhtimist, vaid ka rullikuga määratava kiirusevahemiku vaba seadistamist – küll mitte päris kiirusehoidiku tasemel, kuid võrreldes eelkäijaga siiski suur samm edasi. Samuti kuulub uuenduste hulka väljalaadimistoru automaatne parkimisasend, mis toimub koos heedri tugi­rataste kokkuklappimisega üheainsa nupuvajutuse abil.

Juhi koormuse vähendamiseks on lisatud uus stereokaamera haagise automaatseks täitmiseks. Olemas on „automaattäitmise režiim“, mis sihib täpselt haagist, ning klassikaline külglaadimine koos täiendava „topping“-režiimiga. Viimases täidab väljastustoru edasi-tagasi liikumine haagise nagu kogenud piloodi juhituna – puhtalt ja ühtlaselt.

Väle ja jõuline

Uue F8 600 töövõimet saime kogeda rohusilo koristusel Loode-Inglismaal. Heeder 30R, mille läbilaskevõimet oleme juba kogenud, toitis F8 korralikult ära.

Muljuri siinidesüsteem on uus, seega ka ligipääs rohukanalile.

Uus mootor tundub arendavat tugevat ülelaaderõhku ning koormuse all on teda peaaegu võimatu „lämmatada“ – muljetavaldav. Suurema võimsuse tarbeks on suurendatud ka radiaatorit: 40% võrra suurem jahutuspind koos ventilaatori väiksema pöörlemiskiirusega peaks parandama kasutegurit. Samuti on F8 nüüd varustatud HarvestMotion-kontseptsiooniga: madalatel mootoripööretel on mootoril kõrge pöördemomendi tõus, et tagada haljasmassi ühtlane voog.

Põlluotsapöördel paistab positiivselt silma muudetud raam: F8 on 20% manööverdusvõimelisem kui eelkäija. Kuna kasutatud F8 oli prototüüp, usume, et seeriatootmise ajaks paraneb ka kabiini müratase veelgi.

John Deere on ümber töötanud sileerimis­aine doseerimise. Selle 50-liitrine paak on viidud katte taha peitu, ning düüse on nüüd vaid üks, mis katab kogu töövahemiku. Täiendava 35-liitrise puhta vee paagiga saab voolikuid ja pumpasid loputada või kontsentraadi lihtsalt välja lasta. Lisavarustusena on saadaval ka 325-liitrine paak masina tagaosas, mida saab kasutada kas lahjendatud kontsentraadi jaoks või põlluotsapöördel kleepuva rohu korral vee doseerimiseks.

Masina kujundus kohandati kombainide omaga.

Uued muljurivaltsid

Peenestamiskontseptsiooni ja haljasmassi voo osas on John Deere suures osas truuks jäänud endisele lahendusele. Neli eelpressimisvaltsi, mille ülemised laagrid on tugevdatud ja võllid suurema läbimõõduga, tihendavad rohumassi enne, kui see peenestatakse nugadetrumliga.

Uuendus on aga uus siinidesüsteem teramuljurile või rohušahtile. Kui peaks tekkima ummistus, ei pea enam masina alla ronima – nüüd pääseb šahtile ligi tagantpoolt.

Kuna F8-sse saab paigaldada juba XStream-protsessori kuni 305 mm läbimõõduga valtsidega, tuli selle kinnitus ja laagrid tugevamaks ehitada. Klient saab valida ka Ultimate 250 KP, millel on laagrite temperatuuri seire, elektriline vahekauguse reguleerimine, kuid pole (!) surveõlitust. Sel juhul pole F8-s XStream-muljurit enam eriti vajagi. Muljuri eemaldamise kraanat on samuti tugevdatud.

Sileerimissüsteeme saab omaette paagis asuva veega loputada.

Veel üksikasju

·        Nugadetrumlit teritatakse endiselt tagurpidi. Uus on see, et hüdromootor kiirendab nugadetrumlit pärast sisselülitamist käivitusabina hüdrauliliselt, enne kui sidur mehaaniliselt rihmülekande sulgeb.

·        F8 3-meetrise versiooni puhul on uued heedri ajam ja tagasild, rehvimõõdud on ees 710/70 R 42 ja taga 620/70 R 30.

·        Firma PTG rehvirõhu reguleerimissüsteem on integreeritud ISOBUSi. Hekseldi 2,15 m kõrgused esirehvid peaksid mootorile paigutatud topeltkolbkompressoriga täituma umbes 4 minutiga.

·        Voolikute paigutus ja mootoriruum jätavad soliidse ja korrastatud mulje.

·        Mootor on nihkunud veidi tahapoole üle tagasilla, et teha ruumi suuremale radiaatoripaketile.

·        Hüdrostaatilise nelikveo ettejooksu saab terminalis töötingimuste järgi kohandada.

·        Täiendava kõrgusanduriga saab väljastustoru pöörata kuni 230° ulatuses – 20° rohkem kui varem.

·        Seda, kui palju uus F8 võrreldes eelkäijaga maksma hakkab, John Deere meile veel ei öelnud. Uut mudelit hakatakse müüma alates 2025. aasta septembrist.

Tagaosa saab ühes tükis maha võtta, näiteks lisaraskuste paigaldamiseks.

Kokkuvõte

John Deere on tublisti vaeva näinud, et anda seeriatele F8 ja F9 atraktiivne koht turul. Kabiin koos juhtimiskäetoega meeldib juhtidele kindlasti väga. Uutesse masinatesse on lisatud ka hulk muid praktilisi detaile – rehvirõhu reguleerimissüsteem, muudetud rohukanal ja uus sileerimisaine doseerimine.

HEA TEADA

·        John Deere’i uued liikurhekseldid F8 ja F9 asendavad seniseid masinaid, kuid põhinevad nendel.

·        Kabiin veenab nii ruumikuse, nähtavuse kui käsitsemismugavusega.

·        Paljud üksikasjad, nagu muljuri uus monteering, uus põhiraam ja sileerimis­aine doseerimine on väga praktilised.



Sind võivad huvitada ka need artiklid


Proovisõit

Teleskooplaadur CLAAS Scorpion 742: rohkem mugavust ja kasulikke detaile

Teleskooplaadur CLAAS Scorpion 742: rohkem mugavust ja kasulikke detaile

CLAAS on uuendanud väikeste teleskooplaadurite seeriat ning...

Proovisõit

Trummelhekseldi Elho Cobra 7710T: veetav trummel

Trummelhekseldi Elho Cobra 7710T: veetav trummel

Järelveetavad hekseldid on nišitooted ning seda nišši täidab...

Proovisõit

Viljatakso: ümberlaadimishaagis Unia Bizon 36

Viljatakso: ümberlaadimishaagis Unia Bizon 36

Nii nagu takso viib reisija punktist A punkti B, liigub ka U...