Menu




Bensiinipeade varjupaik: CUPRA Formentor VZ5

Auto 07.11.2022   

Bensiinipeade varjupaik: CUPRA Formentor VZ5


Nelikvedu, 390 hobujõudu, viie silindriga turbomootor – see ei kõla nagu aasta 2022, kus autofirmade vahel käib justkui võistlus, kes suudab järjekordse elektriauto natukenegi huvitavaks reklaamida.

Tekst Kristjan Sooper

CUPRA Formentor VZ5-le ei pea ühtegi muinasjuttu juurde mõtlema, sest see auto on ise muinasjutt. Jah, viie silindriga rida­mootor otsekui Audi B-rühma ralliautodel kaheksakümnendatel, jah, nelikvedu ja tõesti: 390 hobujõudu ja 480 njuutonmeetrit.

2,5-liitrine teeb taltsa alguse, lubades Formen­toriga läbi linna lonkida justkui muu­seas. Ei mingit draamat, lõrinaid ega väri­naid, rahulikult ja mugavalt. Seitsme­käigu­line DSG toimetab sujuvalt, vedrustus raputab veidi rohkem kui harjumuspärane, aga kokku­võttes sõidab erimudel nagu täiesti mõistlik igapäevaauto.

Nelikveoline Formentor VZ5 on ühtviisi kodus nii asfaldil kui kruusal.

Maanteel tuletab sportlikkus meelde end valjema rehvimüraga, aga ikkagi suudab VZ5 käituda nagu täiskasvanu.

Nii. Raassilla rallikrossiraja peasirge. Stardi­abi sisse, gaasi- ja piduripedaal põhja ning pidur maha, nii otseses kui ülekantud tähen­du­ses. Hoolimata värske asfaldi libedu­sest leiab Formentor mooduse, kuidas jõud maha panna ja sõna otseses mõttes paisku­da esimesse kurvi. 0 – 100 km/h käib 4,2 sekundiga.

Linnavahel lonkijast on saanud täiesti teine auto, selline, mis paneb juhi aukartust tundma ja pidurdama vähemalt alguses pigem varem kui hiljem, sest kõik juhtub lihtsalt nii kiiresti. Saanud aru, et launch control’i ette antud rütm vähemalt esialgu ei sobi, tuleb teha uus ja tasasem algus, saavutada autoga sama takt ja alles seejärel astuda samm edasi.

Diagonaalselt paiknevad summutiotsad on üheks VZ5 tunnuseks.

Kiire ja võimas auto teadagi ei saa ega tohigi mängu ilu nimel kohe juhile alluda. Kuid hetk, mil juht tabab ära, et nüüd jõudis kätte õige moment pidurdada, nüüd keerata, nüüd kiirendada ja suudab seda teha üha uuesti ja uuesti, on kui jõulud ja jaani­päev korraga. Formentoriga see täius­liku klapi hetk igatahes saabus. Muide, Akebono valmistatud pidurid ei näidanud kuume­nemis­märke ka pikemaajalise jõulise kasutamise järel, jäädes sama tõhusaks ja täpselt doseeritavaks kogu sõidu ajaks.

Kartus, et natuke maastikuautolik olemus (kliirens 15 cm) võib kahandada sõidulusti asfaldil, osutus asjatuks. Tõepoolest ei esine 1,6-tonnise tühimassiga Formentor VZ5 päris sportautoliku teravusega, kuid sellega saab keerata porisele metsateele, kuhu mõni asfaldikihutaja kinni jääks, või siis mõnegi esilaternates allapoole jääva detaili kaotaks.

Muide, sõiduprogrammides leidub ka maastikule mõeldu ja teises servas uhkustab drifti oma, mis suudab suunata kogu veojõu ühele rattale. Universaalsuse põhjuste seas tuleb märkida kindlasti aktiivvedrustust.

Pidurid on võimsuse ja kiiruse väärilised.

Kujustuselementidega rõhutati 7000 eksemplaris valmistatud VZ5 (Veloz ehk kiire hispaania keeles ja viis nagu viis silindrit) erilisust, kuid põhiolemuselt on ikka tegu Formentoriga, mis näeb piisavalt hoogne välja näiteks ilma nelja vaskse summutiotsata.

Sõitjateruumi kohta kehtib täpselt sama. Pealegi, erimudel pakub sama praktilisust kui tavaversioon ning suudab täita edukalt igapäevasõiduki rolli. Auto 54 550eurone hind kannab enamiku jaoks pigem akadeemi­lise väärtusega infot, sest Eesti sai selliseid autosid vaid viis.

Sõitjateruumis rõhutatakse sportlikkust diskreetselt.

Meeldis: kiirus, juhitavus, universaalsus

Ei meeldinud: ülepingutatud puutetundlikkus

Rivaalid: Audi RS Q3 ja Mercedes GLA 45 S AMG

 

CUPRA Formentor VZ5

Auto hind:

54 550 €

Mootor:

R-5, otto, 2480 cm3

Võimsus:

287 kW / 390 hj

Pöördemoment:

480 Nm

Aeg 0-100 km/h:

4,2 s

Tippkiirus:

250 km/h

Keskmine kütusekulu:

10,1 / 100 km

Pikkus/laius/kõrgus:

4468/1852/1505 mm

Telgede vahe:

2681 mm

Pakiruumi maht:

410 l

Tühimass:

1608 kg

 

 

 

 





gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Auto

Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks

Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks

Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalava...

Auto

Kas Porsche linnamaastur sobib põllule?

Kas Porsche linnamaastur sobib põllule?

„Proovisõidupäeva hommikul mõtisklesin, et milline põllumees...

Auto

Peugeot Expert Dangel 4x4: korraga põllul ja kontoris

Peugeot Expert Dangel 4x4: korraga põllul ja kontoris

Peugeot Expert on multifunktsionaalne valik inimesele, kelle...