Menu




Case IH Optum 270 CVX: stardiraskused ületatud

Test 18.04.2023   

Case IH Optum 270 CVX: stardiraskused ületatud


Kui Optumil oli pärast 2015. aastal toimunud esitlust mõningaid esialgseid probleeme, siis järglased töötavad palju veavabamalt, nagu meie pikaajaline peaaegu 2700-töötunnine katse Optum 270 CVX-ga tõestab.

Muidugi võib täiesti uue traktoriseeria turuletoomisel esineda asju, mille kohta alles raskes argipäevas selgub, kas need toimivad või mitte. Nii juhtus Case IH Optumiga, mis tuli müügile 2015. aastal. Peamised komponendid, nagu FPT-mootor või CVX-käigukast, tekitasid vähem probleeme, küll aga häirisid lekkivad või vibreerivad õlitorud, samuti elektroonikaprobleemid või tarkvaravead. Case IH on sellele reageerinud ja Optumit pidevalt „optumeerinud“.

Meie testikandidaat tuli põlluharimise, biogaasi ja lepinguliste töödega tegelevasse majandisse 2019. aasta septembris. Sellest ajast peale on Optum 270 CVX sõitnud peamiselt 24-realise maisikülviku Horsch Maistro 24.75 ja 6 m laiuse Agrolandi kompaktrandaali ees, mille ees töötav vaheviljalaotur on ette nähtud silomaisi järel haljasrukki külvamiseks.

Samuti on aeg-ajalt vaja töötada tridemveermikuga heksliveohaagisega Bergmann HTW 65 S ja eeliksillale toetuva läga­tsisterniga. Seega pole üllatav, et traktor on vähem kui kahe aastaga töötanud peaaegu 2700 töötundi.

Mootor ja heitgaasitöötlus

Juhid on Optumi mootorist lausa vaimustatud. FPT 6,7-liitrise töömahuga kuuesilindriline pole mitte ainult võimas, vaid ka töötab vaikselt ja ökonoomselt. Lisaks on Optumi pardal 630 l diislikütust (ja 100 l AdBlued), mis on samuti selles klassis konkurentsitu. Imemisvoolik paagis on aga ilmselgelt nii lühike, et tublisti rohkem kui 50 l „jääkkogust“ jääb kasutamata – kahju. Huvitav on ka kütusenäidiku käitumine: algul ei tundu üldse, et näit kahaneks, aga siis läheb see järsku eriti kähku alla.

SCR häire

Hea mulje mootorist rikuvad ka kolm sissekannet remondipäevikusse: Pärast veidi rohkem kui 1000 töötundi ilmus veateade „SCR alarm“, kuna diisli oksüdatsioonikatalüsaatori automaatne regenereerimine ei töötanud. Pärast klienditeeninduse külastamist ja käsitsi käivitatud regenereerimist oli aga kõik jälle korras.

Peaaegu 1400 töötunni järel Optum äkki enam ei käivitunud. Põhjuseks osutus defektne aku, mille klienditeenindaja samuti tasuta välja vahetas.

Vaid veidi aega hiljem tuli aga külastada töökoda, kuna pärast 1421 töötundi tekkis klapikambri kaane piirkonnas õlileke. Põhjuseks oli hävinud keermega tikkpolt, mis ei surunud selles kohas enam tihendit plokikaanele. Ka see probleem lahenes tasuta garantiiremondiga.

Astmevaba käigukast

CVX käigukast on Case IH-New Hollandi omalooming nelja automaatselt muutuva sõiduvahemikuga ja – väga kena – jõuvõtuvõlli nelja pöörlemiskiirusega. Samuti pälvis juhtidelt palju kiidusõnu mootori ja käigukasti juhtimise häälestus ning käigukasti käsitsemine. Viimasesse kuuluvad näiteks lihtsalt kasutatav parkimislukk vasakpoolsel reeversikangil või reeversi kasutamise võimalus multifunktsionaalse juhtkangi paremal küljel.

Ligi 2670 töötunni järel tekkisid automaatsete grupivahetuste ajal käiguvahetuse häired. Töökojas täideti käigukasti tühi rõhuaku ja uuendati käigukasti väljundil asuv pöörlemiskiiruse andur. Pärast seda töötas kast jälle ideaalselt. Viga aga kordus testi lõpupoole ligi 2700 töötunni juures. Töökojas otsitakse praegu taas surveaku rõhukao põhjust.

Tõstejõud ja hüdrosüsteem

Isegi kui proovitraktori rippsüsteemi harva täies ulatuses kasutatakse, on see ikkagi muljetavaldav: pidev tõstejõud 9500 daN tõstekaugusel ligi 83 cm ei jäta midagi soovida.

Sama kehtib ka eesmise rippsüsteemi kohta: läbiv tõstevõime üle 4000 daN tõstekaugusel peaaegu 80 cm on suurepärane! Lisaks on esiosa varustatud asendiregulaatori, kahe hüdroväljavõtte (pluss vaba tagasivooluga!) ning ISOBUSi ja kolme või seitsme kontaktiga pistikupesaga – pange tähele, tehasest.

Case IH pakub lisaks põhivarustuses 165 l/min tootvale aksiaalkolbpumbale ka meie testitraktorile paigaldatud pumpa tootlikkusega 223 l/min— väga hea!

Täielik varustus koos kuni viie hüdroväljavõttega (pluss power beyond) traktori taga ning eesmise rippsüsteemiga pluss kahe hüdroväljavõttega ees on sama muljetavaldav kui maksimaalne võimalik vooluhulk 165 l/min läbi ühe hüdroväljavõtte.

Teisest küljest ei ole päris ajakohased asjaolud, et hüdraulikaliitmikel puuduvad vabastushoovad, et käetoes olevad (raskelt käivad) juhtkangid ei naase pärast ajakontrolli lõppemist keskasendisse või et hüdroväljavõtete välist juhtimist ei saa vabalt määrata. Lisaks tuli pärast veidi enam kui 600 töötundi tihendada kaks liitmikku ja pingutada hüdrosüsteemi poltühendus. Seda tehti küll garantii korras, kuid säärased asjad häirivad ikka.

Kabiin

Optumi kabiini pääsemiseks tuleb esmalt ronida üles kuuest trepiastmest, mis asja hullemakstegemiseks on ka erineva kõrgusega. Üles jõudes saab kiiresti selgeks, et kabiin on veidi "ajast maha jäämas". Olgu jutuks ülalt kinnituva klaasipuhasti väike puhastusväli, vaid kolme puhurikiirusega ventilatsioon või vaade ümberringi – siin on paremaid lahendusi. Sellegipoolest on juhid (vedrustus-) mugavuse ja eriti LED-töötuledega rahul, isegi kui LED-sõidutuled on samamoodi soovide nimekirjas kui paremad panipaigad või aktiivne jahutuskast.

Remondipäevikut vaadates on aga umbes 1400 töötunni juures kirjas vaid üks kabiini­õhufiltri hoidiku katkine liigend.

Terminal

Veelgi olulisem oleks aga suure terminali menüüstruktuuri ülevaatamine. Arvuti ja GPS-juhtimine on küll kiired (isegi kui majand on hädas 350 põllulapi piiriga), kuid eeskätt põlluotsapöörde haldamissüsteemi HMC käsitsemine on keeruline.

Sillad ja vedrustus

Rehvidega, mille mõõtmed on 710/75 R 42 taga ja 650/60 R 34 ees, on Optum omas klassis korralikult varustatud. Ja Mitase SFT-rehvid on siiani töötanud üldiselt veenvalt, isegi kui vähem kui 3000 töötunni pärast on kulumine, eriti esirehvidel, selgelt nähtav.

Esitelje vedrustuse rõhuaku kinnitus on ilmselgelt konstruktsiooniviga, mitte kulumine. Selle kanduri purunemine juba 1700 töötunni järel oli ette näha. Vales kohas säästab Case IH ka poritiibade kinnituse pealt – hea, et edasimüüja keerab ettevaatuse mõttes kohe mõlemale poole kolmanda kruvi, et asi vastu peaks.

Selles kontekstis tuleks mainida ka viimast kriitikapunkti: traktori suunastabiilsus võiks olla parem. Samas kiidetakse kõvasti manööverdamisvõimet (majandis kasutatakse 2,25-meetrist rööbet) ja pidureid (koos juba mainitud parkimislukuga). Piduritest rääkides: pärast umbes 2500 töötundi vahetati tootearenduse raames – loomulikult tasuta – esipidurite survevoolik.

Jääb veel hoolduse küsimus: positiivses nimekirjas on juba mainitud suur kütusepaak, aga ka näiteks kergesti ligipääsetav jahutusradiaator ja tehasest pakutav reverseeritava ventilaatori võimalus. Kriitikat kuuldub „vabaõhu“-juhtmestiku kohta istme all küljel.

Hoolduskulud

Õlivahetusvälpadega 600 tundi (mootoris) ja 1200 tundi (hüdrosüsteemis ja käigukastis) on materjalikulu (ilma tööjõu maksumuseta) 2,33 eurot töötunni kohta (vt. ka tabelit „Hoolduskulud“). Alternatiivina on olemas hoolduslepingud umbes 3 euroga töötunni kohta – need on ka kolm aastat ehk 3000 töötundi kehtiva „SafeGuard“-kindlustuse eelduseks (alates 1,84 eurost töötund).

Kokkuvõte

Optum 270 CVX esines pikaajalises testis kütusekulu ja võimsuse asjus täiesti veenvalt. Sellele lisanduvad suured rehvid ja hea manööverdusvõime. Remonti tuli teha peamiselt „pisiasjades“, nagu katkised kandurid või lekkivad ühendused.

Teisest küljest on Case IH ilmselgelt juba võtnud arvesse kriitika peaaegu kõigi muude punktide kohta, nagu hüdroväljavõtete käsitsemine, rõhuvabastushoobade puudumine hüdraulikaliitmikel, järsk trepp või klaasipuhasti väike pühkimisväli ja LED-sõidutulede puudumine —uus Optum peaks peagi ilmuma. Jälgime arengut!

HEA TEADA

Optum sõitis kahe aastaga umbes 2700 tundi, peamiselt maisikülviku ja randaali ees.Põldude tärkamises oli erinevusi. 

Võimsus ja kütusekulu veenavad, mugavus võiks olla parem.

Suuri rikkeid ei olnud, küll aga mõningaid (väiksemaid) häireid.

 





gallery image
gallery image
gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Esimeses osas tõime teieni rataslaadurite mõõdetavad andmed....

Test

Neli vaprat: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. I osa

Neli vaprat: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. I osa

Rataslaadurid on suuremates majandites endile kindla koha le...

Test

McCormick X8.631 VT-Drive:  Itaalia diiva

McCormick X8.631 VT-Drive: Itaalia diiva

Mis puutub disaini ja värvidesse, siis on McCormicki 221 kW/...