Uuendatud Volkswagen Crafteris peab küllap mõnigi juht nentima, et igapäevasele pereautole teeb töövahend mugavuses ja digitaalsuses silmad ette.
Kui sõiduautode kujustus kihutab elektrifitseerimise hoogtöö ajastul kohmaka anonüümsuse suunas, siis mõneti ootamatult jäävad just tarbesõidukid kõige rohkem iseendaks. Uusim Crafter esindab kaubikudisaini asjalikumat ja rangemat poolt, mille juured ulatuvad 50 aastat tagasi ilmavalgust näinud LT-ni. Ühtlasi tasub märkida, et mida selgem ja vigurdamisest vabam on kujustus, seda kauem see ajas vastu peab.
Crafteri korrastatud, selge disain jätkub ka kabiinis, kus, muide, leidsid aset uuenduskuuri suuremad muutused. Esmajoones: uudset digitaalset näidikuplokki täiendab puutetundlik, armatuurlauast eenduv keskekraan. Vaikimisi 10,3-tolline ja valikvarustusena 12,9-tollisene info- ja meelelahutuskeskuse kuvar on eredaski kevadpäikeses hästi loetav, menüüd loogiliselt ülesehitatud ja kui põhiasjad selged, siis intuitiivselt kasutatav.

Siiski tuleb arvestada, et ka kliimaseadme reguleerimine käib samuti läbi ekraani või selle all paikneva puutetundliku pinna ja nõuab harjumist.
Digitaalse näidikuploki kohta leidub vaid kiidusõnu — see on kohandatav nagu Volkswageni sõiduautodelgi ja võimaldab juhil hõlpsalt teha valikud vastavalt vajadusele. Kui tuleb sõita tundmatule aadressile, saab mugavalt tuua naviinfo otse silma alla, kui vaja leida parim raadiojaam, siis nende loetelu jne.

Automaatkäigukastiga versioonil loobuti käsipiduri hoovast, seda asendab elektrilise ajamiga seisupiduri nupp armatuurlaual. Kui kaubiku puhul pole sel ju suurt tähtsust, ehkki lisaruumi hoova asemele muidugi tekkis, mängib näiteks autoelamu puhul see detail märksa suuremat rolli — pääs juhikohalt elamuosasse hõlbustub, istet saab ka pöörata 180 kraadi.
Automaatkäigukasti valits kinnitub roolisambale — seal, kus paikneb manuaalkäigukastiga mudelil käigukang, asub topsihoidik. Panipaikade üleslugemine läheks pikaks: neid jagub laealusest kuni istmete sisemuseni, uksetaskutest armatuurlauani. Nutiseadmete ühendamiseks leidub mitmeid USB-C pistikuid ja telefoni saab laadida ka juhtmevabalt.

Crafteri juht saab istme erakordselt täpselt paika seada, isegi istmepadja kalle ja seljatoe nõgusus on reguleeritavad. Massaažifunktsioon tuleb kasuks nii pikal sõidul kui pärast raske koorma laadimist. Nende võimaluste olemasolu sõltub varustuse valikust.
Nähtavus juhikohalt on eeskujulik, olgu teemaks siis maanteesõit või manööverdamine kitsas hoovis ja kõik muu, mis jääb nende vahele. Juhiabiseadmete nimekiri on pikk, see ulatub pimenurgaanduritest kohanduva kiirushoidikuni ning sõidurajaabist kuni parkimisabini, Crafter ei jää millegi poolest alla moodsale sõiduautole.

Ehkki Crafteri n-ö rauaosas muudatusi ei tehtud, mootor ja jõuülekanne jäid samaks nagu ka vedrustus ja muud sõlmed, maksab siiski meelde tuletada, et tegemist on ühega parematest, kui mitte kõige paremate sõiduomadustega kaubikuga. Hästi tasakaalustatud, maanteekiirusel mõnusalt toeka keskkohaga roolisüsteem, progresseeruvalt töötav vedrustus ja hästi tunnetatavad pidurid muudavad kilomeetrid pingevabaks.
Kaheksakäiguline automaatkäigukast mängib kaheliitrise, 140 hobujõudu arendava diisliga täpselt kokku, seades esiplaanile ökonoomsuse, kuid olles võimeline kiiresti reageerima, kui tarvis võimsust ja pöördemomenti kiirenduseks. Tehaseandmetes välja toodud ligikaudne üheksaliitrine keskmine kütusekulu sajal kilomeetril peab paika ka Eesti oludes mõistlikult sõites.

Endiselt pakutakse Crafterit erinevates keretüüpides n-ö tavalisest kaubikust kuni näiteks kallurini, leidub erineva täismassiga (kuni 5,5 tonni) mudeleid, erinevaid veoskeeme (esi-, taga- ja nelikvedu), kõrgusi, pikkuseid, telgede vahesid. Mootorivalik baseerub nelja silindriga diislil, mida toodetakse 140, 163 ja 177 hobujõulisena. Käigukaste saab valida kuuekäigulise manuaalse ja kaheksakäigulise automaatse vahel.
Nagu versioonide arvukus viitab, on ka hinnakiri pikk nagu Marcel Prousti „Kadunud aega otsimas“, seepärast piirdugem kaubikuversiooni baashinnaga 38 181 eurot.

Kristjan Sooper
HEA TEADA
· Lai versioonivalik.
· Varasemast digitaalsem.
· Uuendatud interjöör.

PLUSSID JA MIINUSED
· Pluss: praktilisus, sõiduomadused, mugavus.
· Miinus: liiga vähe nuppe.
· Rivaalid: Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter, Fiat Ducato.