Dacia lipulaev Bigster jätkab margi loogikat: võimalikult vähese raha eest võimalikult palju autot, kuid tippversioonides varustusega ei koonerda.
Dacia teeb Bigsteriga täpselt sama, mida oma kõigi mudelitega — demokratiseerib uue auto ostu. 2004. aastal esitletud Dacia Logan muutis uue auto kättesaadavaks neile, kel varem oli asja vaid kasutatud autode platsidele. Ühtäkki oli umbes 6500 euro eest võimalik soetada tuliuus, tehasegarantiiga auto, selle varustus oli küll napp, kuid 4,3-meetrine pikkus tähendas, et tegemist on täiesti tõsiselt võetava peresõidukiga.
2010 tegi Dacia sarnast revolutsiooni maastikuautode seas, sündis Duster. Kasutatud džiipidele tekkis paljudele alternatiiv uue auto näol. Tõepoolest, odava hinna eest kulda ja karda ei saanud, aga planeeritavate igapäevakuludega korraliku maastikuauto küll.
4,57 meetri pikkuses Bigsteris on ruumi lahedalt.
Selles, et Dacia idee rahuldada mõistlike hindadega sõidukitega autokasutajate põhivajadusi töötab, kinnitab müügitabel. Mullu oli Euroopa enimmüüdud auto umbes 14 500-eurose alghinnaga Dacia Sandero.
Rumeenia margi lipulaeva Bigsterit mõistagi nii odavalt ei saa, kuid kompaktklassi maastikuauto hinnakirja 23 090 eurot tähendab väga head pakkumist igal juhul. Detailseks hinnavõrdluseks siinkohal ruumi ei ole, aga harjumuspärane oleks maksta sellise auto eest alates umbes 30 000 eurost. Taas tuleb valmis olla mõningateks kompromissideks luksuses, aga täiesti kindlasti saab auto, mis mahutab mugavalt neli inimest, umbes 600 liitrit pagasit ning lubab tänu 22-sentimeetrisele kliirensile hakkama saada ka kehvades teeoludes.
Sõidab hästi
Prooviauto, 155 hobujõuline hübriidajamiga Bigster on üldse Renault Grupi esimene sõiduk, millele see nelja silindriga bensiinimootorit ning kahte elektrimootorit kombineeriv Hybrid 155 süsteem paigaldati. Võrreldes näiteks Joggerile ja Dusterile pakutava Hybrid 140-ga on sel 15 hobujõudu võimsust ja 20 njuutonmeetrit pöördemomenti rohkem. Aku mahtuvuseks on 1,4 kWh, käigukast automaatne.
Süsteem ehitati nii, et kuni 80 protsenti linnasõidust õnnestub teha elektrilisena. Oma panuse elektrilise sõidu võimalikkusse annab regeneratiivne pidurdamine, ühtlasi saab hübriid-Bigsteriga sujuvas liikluses sõita peaaegu nagu elektriautoga, reguleerides kiirust ainult gaasipedaaliga. Mootorpidurduse saab ka välja lülitada ja sel juhul käib kõik nii nagu ühel automaatkäigukastiga autol tavaliselt.
Märkimist väärib, et linna- ja maantee segasõiduna Eesti kevadistes tingimustes kujunes ligikaudu pooleteisetonnise tühimassiga autol kütusekuluks viis liitrit saja kilomeetri kohta. 0-100 km/h aeg 9,7 annab märku, et tegemist on adekvaatse dünaamikaga pereautoga ja praktika kinnitab, möödasõidud saab tehtud mõistlikult ja muudeski olukordades Bigster kellelegi jalgu ei jää.
2,7-meetrine telgede vahe mängib rolli sõidustabiilsuses nagu ka hästi tasakaalus vedrustus. Maanteel piisavalt toekas, et võimaldada pingevaba sõitu, piisavalt pehme, et saada hakkama ka auklikul põlluvaheteel.
Bigsteri saab varustada digitaalse näidikuplokiga.
Sõitjateruumi võimalused ja disain sõltuvad mõistagi varustusest. Bigsteri omanik võib läbi ajada vähesega, aga valida ka komplekti, kuhu kuuluvad näiteks muudetava kuvaga digitaalne näidikuplokk, soojendusega tuuleklaas ja panoraamkatus. Muide, Bigster on esimene Dacia, millel on kahetsooniline kliimaseade, avatav panoraamkatus ja elektriliselt reguleeritav juhiiste. Tagaluugile pakutakse elektriajamit. Sõiduohutust suurendab, et Dacia ei ole nakatunud mõndagi tootjat tabanud „nupufoobiaga“, ehk et põhiseadeid saab reguleerida lihtsalt ja selgelt päris nuppudest. Pilk püsib teel, mitte ekraanil.
Nelikveolisel Bigsteril saab maastikurežiime valida pöördlüliti abil keskkonsoolil. Bigster Extreme võimalustesse kuulub laskumisabi: juht võib näiteks maastikul järskudest nõlvadest laskumistel jätta kiiruse reguleerimise auto ülesandeks, tegeledes vaid roolimisega. Kuna nelikvedu pakutakse vaid manuaalkäigukastiga, tasub teada, et käigud on üsna lühikesed ja vahetamist tuleb ette üsna palju.
Hübriidajami puhul tuleb arvestada mõnevõrra väiksema pakiruumiga kui tavamudelil, ehkki 546 liitrit täidab endiselt küllap enamiku igapäevavajadused kuhjaga. Hübriid võib vedada kuni tonnist haagist, teised versioonid pooleteisetonnist.
Pöördlüliti maastikurežiimide valikuks.
Soodne hind
Jah. Hinnalt on tegemist väga soodsa pakkumisega. 23 090 eurot maksev baasversioon on üsna askeetlik, aga rikkalikumalt varustatud mudelid kõigi loodusseaduste järgi ka kallimad. Näiteks hübriidajamiga mudelid maksavad kõrgemate Extreme ja Journey varustuspaketiga vastavalt 30 290 ja 30 190 eurot.
Tasub ka mõelda, kas vajate nelikvedu või tuleb küll ette sõitu kehvadel teedel, aga piisab kõrgemast kliirensist? Soodsaim nelikveoline Bigster maksab 26 790 eurot. Dacia garantii on 5 aastat või 100 000 kilomeetrit.
Kristjan Sooper