Menu




Kristin Lätt naudib luksust, millega on soodne sõita

Auto 26.05.2025   

Kristin Lätt naudib luksust, millega on soodne sõita

Pool aastat elektriauto Porsche Macan rooli keeranud maailmameister Kristin Lätt naudib uutmoodi autosõitu: esiteks on see varasemast luksuslikum kogemus, teiseks aga hoopis soodsam! 

„Vahe on meeletu,“ võrdleb Lätt oma sõidu­vajaduse varasemat bensiinikulu tänase elektrikuluga. Kui bensiinile kulus mitusada eurot kuus, siis nüüd nagu ei kulugi midagi. „Laen peaaegu alati kodus ja koduselt elektriarvelt pole lisakulu arugi saada.“ 

Kuigi kõikjal maailmas võistlustel käies koguneb kahekordsel maailmameistril lennukilomeetreid rohkem kui sõidukilomeetreid, siis autoroolis on ta oma noorusele vaatamata kogenud tegija. Teatava kelmikusega pilgus ütleb ta, et autokooli jõudes oli tal autojuhtimine tegelikult selge. „Isa julgustas ja ärgitas varakult sõitma,“ märgib pärnakas, lisades, et eks varem oli ka liiklus palju hõredam. 

Lätt ütleb, et auto sõiduulatus suvisel ajal on peaaegu 500 kilomeetrit. 

Kuigi autoroolis kogenud, pole 32-aastane sportlane automaailma kunagi liigselt süvenenud. „Minu jaoks on auto suures osas praktiline asi, mida on lihtsalt vaja,“ märgib ta lisades, et erinevaid autosid proovides on ta üha rohkem hakanud hindama praktilisuse ja mugavuse kombinatsiooni. „Macani juures on see hästi tunda. Ta on luksuslik, aga samas igapäevane. Mõnus asi, millega ringi toimetada,“ leiab Lätt. 

Endal on tal seni olnud sisepõlemismootoriga autod ning enne Macani piirdusid kokkupuuted elektriautodega välismaiste autorentidega. „Näiteks Skandinaavias võistlustel käies oleme võtnud rendist elektriauto, sest need on ka soodsamad valikud ja laadimisvõimalused on seal head,“ kirjeldab ta Norras, Rootsis ja Soomes saadud kogemusi. „USAs seevastu pole elektriauto üldse populaarne valik ja laadimine on kah tülikas.“ 

Enne koostööd Porschega olid tal elektriauto suhtes tahes tahtmata teatud hirmud, aga need kadusid suhteliselt kiiresti. Ehk nagu ikka elektriautode puhul, siis on jutt sõiduulatusest ja laadimisvõimalustest. „Porschel on sõiduulatus väga hea,“ märgib sportlane, „isegi talvel sai sõita üle 400 km ja soojemate ilmadega näitab üle 500 km.“ Kui Lätt oli kodusest Pärnust sõitnud Harjumaale Laulasmaale fotosessioonile, oli läbitud juba üle 120 km maanteed, aga sõidunäidik näitas endiselt üle 330 km akujääki. 

Elektriautona leidub Macanil kaks pakiruumi, trennikott mahub ka esimesse ära. 

Tema tavaline sõiduvajadus koosnebki suhteliselt sagedastest Tallinnas-käikudest ning asjaajamisest Pärnus. „Töölesõit“ tähendab sportlase jaoks kodusest Pärnust Jõulumäele trennisõitu, mis tähendab kokku 50 km läbimist. „Ega ma iga päev autot ei lae,“ resümeerib ta laadimisvajaduse kohta.  

Laadimisega seondubki tema jaoks üks elektriauto suurimaid plusse. Tal on vaid üksikud korrad olnud tarvidus autot väljaspool kodu laadida – see tähendab, et laadimine käib öösiti kodus. Sellega kaasnevad reeglina väga soodsad tariifid. „Varem kulus bensiinile sadu eurosid kuus,“ selgitab Lätt, „see on ikka märkimisväärne summa.“ 

Praegune olukord on sootuks teistsugune – kodusel elektriarvel pole arugi saada, et see suurenenud oleks. Seda just tänu elektri öisele hinnale, sest elektrikulu on iseenesest märkimisväärne: Macan 4 aku mahutab ju suisa 100 kWh (95 kWh neto). „Alguses võib arvata, et laadimine on tülikas, aga tegelikult pole,“ kirjeldab ta uut kodust rutiini. 

Kristin Lätt sõidab trenni autoga, kuid võistlustele enamasti lennukiga. Tänavu plaanib ta kahele võistlusele siiski Macaniga minna. 

Porsche on siiani üks väheseid elektri­autotootjaid, mis kasutab 800-voldist elektri­pinget ning esimene Euroopas, kes selle lahenduse kasutusele võttis. See tähendab võimalust autoaku kiiremaks laadimiseks ülikiirlaadijatega. Näiteks kiirlaadimise standardnäitaja (aku laadimine 10 protsendi pealt 80 protsendi peale) on vaid 21 minutit. Jah, selleks on vaja väga võimsat laadijat, kuid selle olemasolul käib ka laadimine väga kiiresti. 

Porschest rääkides ei tule ilmselt üllatusena, et lisaks laadimiskiirusele avaldab muljet ka Macan 4 sõidukiirus. 300 kW võimsusega linnamaastur saavutab kiiruse 100 km/h paigalt 5,2 sekundiga ja sõidaks 220 km/h, kui liikluseeskirjad seda võimaldaks. „Muidugi on see kiire auto,“ ütleb ta siiralt. Ta ei kuulu küll nende hulka, kellele meeldiks tugevalt pedaali vajutada või ringrajale trügida, sest pereemana on tema jaoks turvalisus peamine. Aga kasutades sageli just Tallinna-Pärnu maanteed, oskab ta vägagi hinnata Macani kiireid ja turvalisi möödasõite. „Mul on olnud küll autosid, et ei tea, kas saad mööda või ei saa. Porschega saab selle vajaduse kaetud. See paneb turvaliselt tundma,“ selgitab ta võimsa auto eeliseid. 

Kettagolf, milles Lätt tuli 2022. ja 2023. aastal maailmameistriks, pole varustuse mõttes nõudlik. See tähendab, et mänguvarustus ega trennikott palju ruumi ei võta. „Pere ja spordi jaoks on Macan täpselt ideaalse suurusega. Kõik mahub ära,“ sõnab sportlane. Järele mõeldes lisab ta, et tegelikult on varustus sedavõrd kompaktne, et trennis saaks käia ka Porsche 911-ga. „Saaks ka sellega hakkama,“ ütleb ta naerdes. 

Lätt hindab Macani mahukust ja suhteliselt kompaktseid välismõõtmeid. Auto on kiire, kuid kiirusest enam hindab ta pereemana auto turvalisust. 

Üks lisa on seejuures just kettagolfimängijale ülioliline, mille saab tellida nii Porsche Macanile kui ka 911-le. Jah, ta hindab kõrgelt ka Macani klaaskatust, mis annab lisavalgust ning juhiistme reguleerimisulatust, mis olevat tema sõnul parim. Kuid ketta­golfi mängijale on omakorda hoopis tähtsam roolisoojendus! „Talvel diskimast tulles on mul käed läbi jäätunud ja roolisoojendus on väga mugav asi!“ rõhutab Lätt. 

Elektriautona leidub Macanil pakiruum nii ees kui ka taga. Esimene neist on väiksem, kuid trennikott mahub ka sinna ära. Vahvam on aga võimalus pagasiluugid avada puldilt– nii tagumine kui ka eesmine luuk avanevad nupuvajutusel! 

Pool aastat ja ligemale 10 000 kilomeetrit Macani roolis on Lättist teinud suure Porsche austaja, kuigi ta arvab endiselt, et ta pole tüüpiline Porsche-klient, kes selles margis esmajoones sportautot näeb. „Inimene, kes hakkab Porschet ostma, ei tee valikut ilmselt ainult sellepärast, et see on täiselektriline või mugav või luksuslik. Jah, ta ongi mugav ja luksuslik, aga esmalt on see Porsche. Klient tuleb seda brändi ostma,“ leiab Lätt. „See on kahtlemata kallim kui mõni teine elektriauto, aga olles kogenud, mida on sellel brändil pakkuda ja mida see edasi kannab, siis kindlasti resoneerub Porsche minuga kõige rohkem,“ ütleb ta veendunult, „minu bränd ja Porsche bränd on mõeldud unistajatele ja unistuste täideviimiseks. Miks mitte käia siis selle eest natuke rohkem raha välja, et seda luksust nautida. Ainult ühe korra elad.“ 

Kui oled tippu jõudnud, siis ei pruugi unistamiseks ega elu nautimiseks enam ülemäära palju aega jääda. „Suvi tõotab tulla selline, kus vaba nädalavahetust ei ole,“ märgib Kristin. Arusaadavalt liigub ta võistlustele enamasti lennukiga, sest võistleb maailmatasemel. Kuid paar võimalust tänavu siiski paistab, et õnnestuks ka Macaniga võistlustele sõita.  

Juunis USA-s toimuvatele võistlustele järgnevad juulis palju lähemad etapid siinsamas Skandinaavias, kuid ka Eestis! 17.-20. juulil Tallinna lauluväljakul toimuvale võistlusele kavatseb ta arusaadavalt autoga sõita – kuid mitte ainult! Juuli lõpus toimub Soomes esimest korda kettagolfi MM, mida on muidu peetud Ameerikas. „Sinna võiks kah Porschega sõita,“ arvab sportlane. Helsingist 200 km kaugusel asuv võistluspaik Tamperes on elektriautoga just paras väljakutse. Samas on ta kursis, et Soome laadimisvõrk on heal tasemel ja muretsemiseks pole põhjust. 

Kristin selgitab, et näiteks just Porsche on kettagolfi mängijale suurepärane auto – või ka inimesele, kellele lihtsalt meeldib palju looduses liikuda. „Eestis on palju radasid,“ selgitab ta, „miks mitte sõita autoga mööda Eestit ja avastada erinevaid radasid. Looduses liikumine on väga mõnus ja mõjub nii füüsilisele kui ka mentaalsele poolele, sest meil on vaja välja lülitada ennast. Discgolf on paljudele inimestele avanud selle ukse. Võtta aega maha ja chilli­da looduse keskel. See on tore. Ma ise armastan seda nii palju!“ räägib Kristin Lätt. 

Tõnu Korrol

 



gallery image
gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Auto

Fiat muudab juhi elu mugavamaks

Fiat muudab juhi elu mugavamaks

Enam kui 40 aasta pikkune edulugu jätkub uuendustega, mis mu...

Auto

Maailm võib muutuda, Land Cruiser jääb

Maailm võib muutuda, Land Cruiser jääb

Uue Toyota Land Cruiseri disain teeb kummarduse mudeli rohke...

Auto

Uus Crafter: mugav ja digitaalsem

Uus Crafter: mugav ja digitaalsem

Uuendatud Volkswagen Crafteris peab küllap mõnigi juht nenti...