Uue Toyota Land Cruiseri disain teeb kummarduse mudeli rohkem kui 70-aastasele ajaloole ja kinnitab üle legendaarse maastikuauto muutumatud põhiväärtused.
Nimetagu mõned oma uusi elektriautosid pealegi kuulsate minevikumudelite järgi, muutugu seni progressi kehastanud elektriautomark üleöö tagurluse ja väikluse sümboliks, Land Cruiser on endiselt Land Cruiser. Päris maastikuauto päris inimestele päris sõitudeks. Endiselt raamil kerega, endiselt rasketes tingimustes appi võetava aeglustiga ning 3,5-tonnise haagiseveovõimega. 2,8-liitrise turbodiisli jõuline rahulikkus klapib auto üldise olekuga väga täpselt.

Eelnev ei tähenda kaugeltki, et Toyota kuulsa maastikauto uusim põlvkond eitaks kaasaegsele autole esitatavaid mõistlikke ootusi. Tõesti, karaoke süsteemi sealt ei leia nagu mõnest Hiina päritolu sõidukist, kuid näiteks hästi tasakaalustatud ekraanide-nuppude tasakaalu küll. Digitaalset näidikuplokki täiendab hea loetavusega keskekraan, aga kruusateel või üldse teedeta maastikul rappuvas sõidukis sõidurežiimi muutmiseks või istmesoojenduse sisse-välja lülitamiseks ei pea menüüdesse kaevuma ja lootma, et sõrm ikka tabab õiget ala ekraanil. Piisavalt suured, loogiliselt grupeeritud nupud muudavad juhi elu lihtsamaks ja sõidu turvalisemaks.
4,9 meetrit pika, peaaegu kaks meetrit laia ning 2,85-meetrise telgede vahega Land Cruiseri mõlemas istmereas leidub ruumi lahedalt ja 742-liitrise pakiruumist ei tohiks pikematelgi reisidel puudu tulla. Olgu lisatud, et Land Cruiserit valmistatakse ka seitsmeistmelisena.

Reis, mille Land Cruiser proovisõiduks ette võtab, ei ole tallinlase vaatevinklist kilomeetrites kuigi pikk, kaugemas punktis paarkümmend ehk, kuid viib ajas rohkem kui sajandi tagasi ning vaikusesse, mida võis kuulda Robinson Crusoe enne kohtumist Reedega.
Paik on Vääna mets ja seda läbinud kunagine raudteeliin Väänast Tallinnasse. Tegemist on osaga aastatel 1914–1918 rajatud kindlusraudteest, kus viimane reisirong sõitis 1959. aastal. Muide, Land Cruiser oli viimase sõidu ajaks jõudnud teise põlvkonnani, 1960 tõi kolmanda, Eestigi teedel vahel harva kohatava J40.

Uusima Land Cruiseri 205-hobujõuline diiselmootor mängib uue kaheksakäigulise automaatkäigukastiga veatult kokku. Linnasõit läheb sujuvalt ning maanteelgi leiab see kiiresti õige ülekande, et umbes 2,5tonnise tühimassiga auto saaks 500 njuutonmeetri toel möödasõidud mõistlikult tehtud.
Müra ja vibratsiooni vähendamisega tegid Toyota insenerid uue mudeli loomisel kõvasti tööd: meetmed ulatuvad mootori ja käigukastikinnitustest kuni isolatsioonimaterjalideni. Mitmes mõttes on oluline suurem kere-raami jäikus. Maanteekilomeetrid sujuvad pingevabalt, sõit on vaikne ja stabiilne.
Kurvilisel asfaldil ei maksa Land Cruiserilt midagi sportlikku oodata, kindel ja rahulik minek ei kao kuhugi, juhitavus on hea, kuid tegemist on siiski klassikalise maastikuautoga. Universaalsust suurendavad vabastatavad eesmised stabilisaatorivardad. Asfaldil parandavad stabilisaatorid tõhusalt juhitavust, maastikul osutuksid aga piiravaks. Vabastamine pikendab vedrustuse käiku ja rataste kontakt pinnasega maastikul paraneb.

Vanale raudteetammile saab pöörata Väänast, tee algust tähistab infoviit selle ajaloo lühiülevaatega ja esimene hoone vasakul on endine jaamajoone. Üsna kitsa puitsilla ületusele järgneb peagi asfaldi asendumine kruusaga ja lõiguti sellise augupitsiga, mille kõrval kuulus Haapsalu sall tundub tihe nagu froteerätik. Ees topeltõõtsharkidega sõltumatu vedrutustega, kuid taga jäiga sillaga Land Cruiser neelab auke suurema nurinata, summutades löögid efektiivselt. Luksusdžiibilikku lendava vaiba tunnet päris maastikuauto ei paku ega saagi pakkuda.
Põhiteelt, raudteetammilt hargnevad metsa suuremad ja väiksemad rajad, mis on näinud nii tsaariarmee sõdureid kui Tallinna ralli kiiruskatsetel tormavaid autosid. Kitsal metsateel tuleb kasuks Land Cruiseri kaamerasüsteem, olgu teemaks puudest täpselt mööda manööverdamine või sihtimine mõõda isegi 21sentimeetrise kliirensiga auto jaoks liiga sügavast august mööda. Muide, tegemist on esimese Land Cruiseriga, millel elektriline roolivõimendi — see vähendab oluliselt rooli tagasilöögi võimalust maastikul turnides.

Maastikusõiduks saab valida erinevaid programme, Auto, Mud, Dirt, Sand, Deep Snow, Rock (automaatne, muda, liiv, sügav lumi, kivid), samuti kasutada maastikusõidu kiirushoidikut (Crawl Control), mis on eriti abiks laskumistel ja tõusudel — hoiab stabiilselt kiirust, et juht saaks keskenduda roolimisele. Kesk- ja tagadiferentsiaali saab lukustada mugavalt nupuvajutusega keskkonsoolil.
Pärast endist Sõrve jaama viib hiiglapikk metsasirge üle mõne tänapäeval vaevalt märgatava endisaegse kivisilla ja toob muinasjutust tagasi argisesse tänapäeva: tootmishooned, Harku karjäär, Tähetorni tänav.
Auto argiselt poolelt saab märkida, et tehaseandmetel 10,5–10,6 liitri vahele jääv keskmine kütuskulu pidas paika Eesti oludes autot proovides. 80-liitrine kütusepaak tähendab, et liiga tihti tankima ei pea.
Land Cruiseri hinnad algavad 76 500 eurost. Garantii on 10 aastat või 185 000 km.
Kristjan Sooper

HEA TEADA
· Mudeli ajalugu algab 1951. aastast.
· Uus kaheksakäiguline automaatkäigukast.
· Tulekul kerghübriid.
PLUSSID JA MIINUSED
· Plussid: praktilisus, maastikuvõimekus, käsitsetavus.
· Miinused: mõningane kohmakus teesõidul.
· Rivaalid: Ineos Grenadier, Land Rover Defender.